هزینه ساخت واحدهای نهضت مسکن چقدر است؟

هزینه ساخت واحدهای نهضت مسکن چقدر است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۵:۱۳ | ۱۴۰۰/۱۲/۰۱

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در نهضت ملی مسکن، هزینه ساخت یک میلیون واحد مسکونی بدون هزینه زمین ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش اخبار ساختمان، آقای محمود محمودزاده در هشتمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع مسکن، پیشران تولید افزود: قیمت ساخت واحدهای نهضت مسکن بدون در نظر گرفتن هزینه زمین مشخص شده است و برای ساخت چهار میلیون مسکن طی چهار سال به سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

وی گفت: حدود هفتاد درصد هزینه ساخت مسکن مربوط به مصالح ساختمانی است که باعث تقویت تولید و بهره وری تولید صنعتی کشور می شود و ۳۰ درصد باقیمانده مربوط به خدمات و دستمزد است.

 

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که بیش از ۵۰۰ هزار مهندس در نظام مهندسی داریم افزود: بیشتر فعالیت‌های نظام مهندسی برای ۲۰ درصد مهندسان بوده است که با اجرای نهضت ملی مسکن این میزان افزایش خواهد یافت.

 

طرح نهضت ملی مسکن چه میزان اشتغال زایی خواهد داشت؟

 

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان ایجاد اشتغال ساخت مسکن گفت: برای ساخت مسکن حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار اشتغال مستقیم یا غیرمستقیم ایجاد می‌شود، بنابراین مجموع این چهار میلیون مسکن ۹.۶ میلیون اشتغال ایجاد می‌کند.

 

وی افزود: اهمیت این بخش برای کل اقتصاد به گونه‌ای است که حوزه مسکن پیشران اقتصاد است اما توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی هم مهم است و باید به آن توجه شود.

 

مسکن فراتر از یک کالای اقتصادی است؟

 

محمود زاده با اشاره به این که مسکن فراتر از یک کالای اقتصادی است و باید به عنوان خاستگاه خانواده به آن توجه شود گفت: موضوع مالکیت مسکن در خیلی از فرهنگ‌ها مهم نیست، اما در فرهنگ ما موجب آرامش خانواده است.

 

وی افزود: مهم‌ترین پیشران اقتصاد مقاومتی حوزه مسکن است که تقریباً تمام چرخه تأمین آن در داخل کشور انجام می‌شود و وابستگی به خارج در این حوزه وجود ندارد.

 

محمودزاده گفت: بزرگترین آسیب حوزه مسکن این است که متولی واحد ندارد و هر بخشی از آن در مجموعه‌ای دنبال می‌شود و قابلیت برنامه‌ریزی و مدیریت و نظارت را بسیار پایین می‌آورد بنابر این اصلاحات در این حوزه ضروری است.

 

صدا و سیما

سوالات متداول
  • هزینه ساخت واحدهای نهضت مسکن چقدر است؟
    قیمت هر متر مربع واحدهای نهضت ملی مسکن تقریبا چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که پیشنهاداتی برای مدیریت کاهش هزینه های مسکن در طرح بودجه ۱۴۰۱ به مجلس پیشنهاد شده که اگر مصوب شود در حوزه مدیریت تولید زنجیره مصالح ساختمانی اتفاق مثبتی می‌افتد.

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman