شیشه سکوریت چیست و ضخامت آن چقدر است؟

شیشه سکوریت چیست و ضخامت آن چقدر است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۵ | ۱۴۰۰/۱۱/۲۸

شیشه سکوریت به سبب مزایا و کاربردهایی که دارد بسیار محبوب است و در نما و داخل ساختمان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش اخبار ساختمان، شیشه سکوریت به سبب مزایا و کاربردهایی که دارد بسیار محبوب است و در نما و داخل ساختمان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیشه‌های معمولی که قبلا برای سال‌های متمادی مورد استفاده قرار می‌گرفت مقاومت زیادی نداشت و به محضر برخورد یک جسم خارجی مثل توپ یا سنگ به هزاران تکه بزرگ و کوچک تقسیم می‌شد. با پیشرفت فناوری متخصصان موفق به ساخت شیشه‌های سکوریت شدند که نه تنها نشکن است بلکه در مقابل صوت و حرارت هم مثل یک عایق عمل می‌کند. در این مطلب بیشتر با این محصول و انواع آن آشنا می‌شوید.

 

شیشه سکوریت به چه معناست و کاربردهای آن کدام است؟

دسته‌ای از شیشه‌های مقاوم هستند که امنیت بالایی دارند. مقاومت این شیشه‌ها نسبت به شیشه‌های قدیمی ۴ برابر بیشتر است و از فناوری‌های ویژه‌ای برای طراحی و ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. برای ساخت این شیشه‌ها آن‌ها را در کوره‌های ویژه حرارت می‌دهند و سپس به شکل ناگهانی حرارت آن‌ها را می‌گیرند تا لایه‌ای مقاوم در سطح شیشه سکوریت شکل بگیرید.

این شیشه‌ها به راحتی در اثر شدیدترین ضربه‌ها هم نمی‌شکنند و اگر هم به هر دلیلی بشکنند به تکه‌های بسیار ریز تقسیم می‌شوند که خاصیت برندگی خاصی ندارند به افراد صدمه نمی‌زنند. به این ترتیب امکان آسیب رساندن آن‌ها به انسان بسیار پایین خواهد بود. شیشه‌ سکوریت بهترین گزینه برای استفاده در مکان‌های عمومی، نمای ساختمان، شیشه بالکن و مکان‌هایی است که در معرض محیط بیرونی و فشار زیادی قرار دارند.

حتی از این شیشه‌ها در خودروها هم برای محافظت بیشتر از سرنشینان استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌بینید که تکنولوژی بکار گرفته شده در ساخت این شیشه‌ها باعث نجات جان انسان‌های زیادی شده و در عین حال در هزینه تعویض شیشه صرفه‌جویی بسیاری کرده است.

امروزه در ساخت گلخانه‌های مختلف، تراس، سقف تاشو، ویترین مغازه‌ها، نمای ساختمان، نرده شیشه‌ای، پارتیشن شیشه‌ای و بسیاری موارد دیگر از شیشه سکوریت استفاده می‌شود.

 

عمده کاربرد شیشه سکوریت در صنعت ساختمان کدام است؟

یکی از بزرگترین مصرف کننده شیشه سکوریت صنعت ساختمان سازی است و از آن استفاده‌های متنوعی می‌کنند در اینجا به برخی از مهمترین کاربردهای شیشه سکوریت در صنعت ساختمان اشاره می‌کنیم:

*  نمای شیشه‌ای

ساختمان‌هایی که نمای شیشه سکوریت دارند بسیار شیک و مدرن به نظر می‌رسند همچنین نورگیری این ساختمان‌ها بسیار مناسب است و به دلیل مقاومت بالای شیشه از نظر امنیتی هم شرایط مطلوبی دارند.

*  حمام و سرویس بهداشتی

در اطراف دوش حمام می‌توان از این شیشه‌ها استفاده کرد، همچنین در فضاهای کوچک برای جداسازی بخش‌های مختلف دست شویی یا محل پوشیدن لباس هم می‌توان از شیشه سکوریت استفاده کرد.

*  نرده

نرده‌های شیشه‌ای منظره را حفظ کرده و دید خوبی به کاربران ساختمان می‌دهند از سوی دیگر بسیار مقاوم هستند و در مقابل رفت و آمد ساکنان یا ضربه به راحتی صدمه نمی‌بینند.

*  بالکن و تراس

تراس‌ شیشه‌ای را می‌توان به اشکال مختلفی مورد استفاده قرار داد، همچنین ساختمان را در مقابل خطر سقوط اشیا از بالکن به خوبی حفظ می‌کنند.

*  پنجره‌های دو جداره

یکی دیگر از کاربردهای متداول شیشه سکوریت در صنعت ساختمان استفاده از پنجره‌های دوجداره است که عایق بسیار خوبی در مقابل نفوذ صدا و حرارت به شمار می‌آیند.

کفپوش و سقف شیشه‌ای هم از دیگر کاربردهای شیشه سکوریت در صنعت ساختمان است.

 

چند نوع شیشه سکوریت وجود دارد؟

تنوع شیشه‌های سکوریت با توجه به کارکردهای آن بسیار زیاد است، به این ترتیب می‌توان این شیشه‌ها را با عوامل مختلفی تقسیم بندی کرد. به عنوان مثال شیشه‌های سکوریت را می‌توان بر اساس ضخامت، طیف رنگ و کارکرد تقسیم بندی کرد. برای تولید این نوع از شیشه‌ها کوره‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام شیشه را به شکل خاصی آماده می‌کنند. کوره تخت سری، کوره کانوکشن، کوره حرارتی، کوره خم دوطرفه تنها بخشی از کوره‌های موجود در بازار برای طراحی و ساخت شیشه‌های سکوریت هستند.

شیشه‌ سکوریت را بر اساس طیف رنگ می‌توان به ساده، مسی، برنز، رفلکس طلایی، سبز، دودی، آبی، کریستال و مشجر تقسیم بندی کرد.  از شیشه‌های سکوریت می‌توان در فضاهای عمومی مثل بانک‌ها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها، صنعت خودروسازی، پیشخوان ادارات و بسیار موارد دیگر استفاده کرد. شیشه‌های سکوریت را معمولا بر اساس نوع کارکرد با نام ویژه آن‌ها هم نامگذاری می‌کند. شیشه سکوریت سندبلاست، رفلکس، مات، سفید، رنگی و ساتینا از معروف‌ترین انواع این شیشه‌ها به شمار می‌آیند. همچنین می‌توان شیشه‌ها را بر اساس نام شرکت سازنده و برند هم نامگذاری کرد. بسیاری شیشه‌های سکوریت به نام شرکت سازنده خود مشهور هستند و شناخته می‌شوند.

 

ضخامت شیشه‌ سکوریت چقدر است؟

ضخامت شیشه سکوریت بسیار متنوع است و بر اساس نیاز یا نوع مصرف شیشه می‌توان ضخامت مناسب را انتخاب کرد. ضخامت این شیشه‌ها بین ۴ تا ۲۰ میلیمتر متغییر خواهد بود.

بسته به اینکه شیشه برای صنایع مختلف مثل ساخت اجاق گاز، نمای ساختمان، در ورودی، پنجره، بالکن، سقف‌های شیشه‌ای یا هر کاربرد دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد ضخامت مناسب باید انتخاب شود در غیر اینصورت ممکن است نتواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

شیشه‌های ۱۰ میلیمتری در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف ساخته می‌شوند و یکی از پرطرفدارترین انواع شیشه سکوریت به شمار می‌آیند. شیشه‌های ۶ میلیمتری به دلیل ظرافت خاص بیشتر در نمای ساختمان مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان شیشه دوجداره، لمینت و حتی تک جداره کاربرد دارند.

شیشه‌های با ضخامت پایین مثل ۴ میلیمتری بیشتر مصارف صنعتی دارند و در انواع لوازم خانگی مثل گاز، یخچال و غیره نصب می‌شوند. طی سال‌های اخیر بسیاری کارخانه‌ها به دلیل هزینه بالای خرید خودشان با خرید تجهیزات مورد نیاز اقدام به تولید شیشه سکوریت کردند.

 

شیشه سکوریت به انواع مقاومی از شیشه که طی سال‌های اخیر کاربردهای متعددی برای آن تعریف شده گفته می‌شود. این شیشه‌ها که در کوره‌های ویژه حرارت می‌بینند به نسبت شیشه‌های قدیمی مقاومت بالایی دارند و در عین اینکه به راحتی نمی‌شکنند قادر هستند در مقابل تغییرات آب و هوایی، نفوذ اشعه فرابنفش خورشید و سایر عوامل محیطی مثل ضربه به خوبی مقاومت کنند. با توجه به تنوع ضخامت این شیشه‌ها را می‌توان برای مصارف مختلف بکار برد. اگر قصد خرید شیشه سکوریت را دارید حتما به سراغ نام‌های تجاری شناخته شده بروید و هدف خود از خرید را هم برای فروشنده آشکار کنید تا بهتر بتواند شما را راهنمایی کند. نصاب شیشه سکوریت هم باید متخصص باشد تا آن را به بهترین شیوه قرار دهد، در غیر اینصورت ممکن است مقاومت آن کاهش پیدا کند.


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman