سخنگوی سازمان آتش نشانی هشدار داد:

بمب‌های خاموش در بافت مسکونی تهران

بمب‌های خاموش در بافت مسکونی تهران
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۹/۲۴

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: فعالیت اصناف پر خطر در بافت مسکونی یک خطر بالقوه است و در صورت بروز حادثه می‌تواند فجایع غیر قابل جبرانی را به بار آورد.
به گزارش اخبار ساختمان، روز یکشنبه در تهران روز آتش سوزی‌های مرگبار بود که در آن چهار نفر در سه حادثه جان خود را از دست دادند. در اولین حادثه که ساعت ۱۰:۴۸ صبح رخ داد مردی ۵۲ ساله در داخل خانه قدیمی که ۵۰۰ لیتر بنزین در آن به صورت غیرمجاز نگهداری می‌شد، سوخت. در حادثه دوم که سه ساعت بعد رخ داد یک دختر ۱۶ ساله در آتش سوزی خانه‌شان جان خود را از دست داد.

در آخرین حادثه، مغازه پر کردن کپسول در محله زمزم حدود ساعت هفت شب به یکباره منفجر شد و علاوه بر مرگ دو مرد که در مغازه کار می‌کردند، تعدادی خودرو، مغازه و خانه‌های اطراف نیز آسیب دیدند. این مغازه در روز اول فعالیتش یک خاور کپسول در مغازه خالی کرده بود که عصر همان روز هم مغازه منفجر شد و دو مرد جان خود را از دست دادند.

وقوع حوادث تلخ مرتبط با اصناف پر خطر در شهر تهران کم نیست و هرازگاهی شاهد اتفاقات خونین و دلخراش هستیم. این حوادث اگرچه تاکنون به فاجعه تبدیل نشده است، اما در صورت عدم رعایت باز هم باید منتظر چنین فجایعی در سطح شهر باشیم. بمب‌های خاموشی که در تمام شهر هستند و در صورت فعال شدن و انفجار هر روز تکه‌ای از شهر را تخریب و جان‌های شیرینی را می‌گیرد. برای بررسی وضعیت خطرات اصناف پر خطر در سطح شهر با سخنگوی سازمان آتش نشانی گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

جلال ملکی گفت: موضوع مهمی که در مورد حوادث اخیر تهران و فعالیت اصناف پر خطر در بافت مسکونی وجود دارد این است که چرا همسایه‌ها به این موارد اعتراض نمی‌کنند؟ وقتی در بافت مسکونی مغازه‌هایی باز می‌شود که خطرات جانی دارند ابتدا همسایه‌ها باید نظارت و اعتراض کنند و موضوع را برای بررسی به پلیس و دستگاه قضا اعلام کنند.

وی ادامه داد: وقتی خود همسایگان اعتراضی ندارند، دستگاه‌های قانونی چه کار باید کنند؛ اگر آن‌ها اجازه ندهند در کنار خانه شان این مشاغل خطرناک فعالیت کنند، شاهد این حوادث نخواهیم بود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: چگونه ممکن است همسایگان بوی ۵۰۰ لیتر بنزین را نفهمیده باشند و به صاحبخانه اعتراض نکرده باشند. این بنزین می‌توانست بیش از این فاجعه بیافریند. طبقه دوم این ساختمان به طور کامل سوخته بود و اگر بنزین در فضای باز بود امکان سرایت حریق وجود داشت. وقتی همسایگان موضوع را می‌فهمند و اطلاع نمی‌دهند، اگر اتفاقی افتاد نباید کسی را به خاطر این حادثه مواخذه کنند چرا که خودشان مقصر هستند.

اجازه تغییر کاربری در ساختمان را ندهید

وی با بیان اینکه گاهی افراد در پارکینگ خانه هم تغییر کاربری انجام می‌دهند که بسیار خطرناک و مرگبار است، افزود: گاهی دیده شده افراد قسمتی از پارکینگ خود را به انبار تبدیل می‌کنند و همسایه‌ها هیچ اعتراضی ندارند، حال اینکه اگر در پارکینگ به عنوان مثال چند حلقه لاستیک قرار دهند که دچار آتش سوزی شود، حریقش می‌تواند مرگبار باشد و خسارت زیادی وارد کند، حال اگر همسایه‌ها اعتراض نکنند، خود مقصر هستند.

ملکی با انتقاد از اصناف تاکید کرد: چرا بر اصناف نظارت کافی نمی‌شود؟ فعالیت برخی صنوف در بافت مسکونی به علت خطرات بسیاری که دارد باید ممنوع باشد. در سال‌های گذشته با همکاری دستگاه‌های مختلف برخی صنوف پر خطر از بافت داخلی بازار خارج و به بیرون شهر منتقل شدند، اما باز هم اصناف پر خطر در بافت مسکونی حضور دارند که این مسئله می‌تواند خطرناک باشد و بهتر است صنوف و اتحادیه‌ها از اعطای مجوز برای اینگونه مشاغل در بافت مسکونی خودداری کنند.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه آتش نشانی در این میان چیست؟ گفت: آتش نشانی در حوزه صدور جواز و ایمنی آن هیچ مسئولیت قانونی ندارد و دخالتی در اینباره نداریم و تنها در ساختمان‌های نوساز ما مسئولیت تایید ایمنی داریم که معمولا این اصناف خطرناک به سازه‌های نوساز نرفته و بیشتر در خانه‌های قدیمی مستقر می‌شوند.

ملکی افزود: ما از دادن مشاوره به اصناف در خصوص ایمنی استقبال کرده و خوشحال می‌شویم. افراد اگر حس می‌کنند کارشان ممکن است خطرناک باشد، می‌توانند به ایستگاه آتش نشانی محل کار خود مراجعه و درخواست مشاوره کنند و ما نکات ایمنی را پس از بازدید به آن‌ها ارائه می‌کنیم تا از بروز حوادث جلوگیری شود. آتش نشانی در کنار شهروندان است.

جامعه 24

برچسب ها:

آتش سوزی ،تهران 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman