۴۵ هزار خانه خالی در قزوین شناسایی شد

۴۵ هزار خانه خالی در قزوین شناسایی شد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۳۸ | ۱۳۹۸/۰۵/۲۳

۴۵ هزار مسکن خالی در استان قزوین شناسایی شده است که چهار هزار مورد آن در شهر قزوین قرار دارد.
به گزارش اخبار ساختمان، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اعلام این خبر افزود: با وجود مسکن مازاد در قزوین، مسکن های خالی بیشتر برای دهک های بالاست و ما در دهک های پایین به مسکن نیاز داریم و باید اذعان کرد قشر ضعیف توان اجاره و یا خرید واحدهای مسکن خالی موجود را ندارند.

وی در مورد گرانی مسکن و چرایی آن نیز گفت: برای ساخت مسکن سه مولفه مهم از جمله زمین،مصالح ساختمانی و نیروی انسانی دخالت دارند که به غیر از مساله زمین آن هم در شرایطی، این اداره کل هیچ دخل و تصرفی در سایر بخش ها ندارد.

مسعود حق لطفی تاکید کرد: در حوزه مصالح ساختمانی برخی دستگاه ها از جمله اداره کل صنعت و معدن و همچنین بازرگانی دخالت دارند تا جایی که از سال ۹۶ تا امروز ما شاهد افزایش قیمت ها تا ۱۵۰ درصد هستیم و در حوزه تعیین قیمت نیروی انسانی ماهر و غیرتخصصی نیز سایر مباحث اقتصادی کشوردخیل هستند.

وی ادامه داد: در حوزه زمین و واگذاری آن برای ساخت نیز باید در نظر داشت که زمین دولتی در همه نقاط استان وجود ندارد و این اداره کل با محدودیت شدیدی به خصوص در مرکز استان روبرو است.

حق لطفی با بیان اینکه تا پیش از این و با احداث مسکن مهر، اداره کل راه و شهرسازی در اواخر سال ۹۶ با مشکل واگذاری آن به متقاضیان روبرو بود و خیلی ها حاضر به خریداری و سکونت در مسکن مهر نبودند، تصریح کرد: در منطقه مهرگان قزوین تعدادی از مسکن مهر باقیمانده بود که با وجود اصرار بر واگذاری متاسفانه با عدم استقبال متقاضیان مسکن روبرو بودیم تا جایی که به ناچار مجبور شدیم ۴۲۵ واحد باقیمانده را طی تفاهم نامه ای به متقاضیان کمیته امداد امام (ره) واگذار کنیم.

وی ادامه داد: اما بازار مسکن طی 2 سال اخیر به گونه ای پیش رفت که اکنون با افزایش قابل توجه قیمت مسکن مهر نیز روبرو بوده ایم.

این مسئول همچنین گفت: ۸۰ تا ۸۵ درصد علت گرانی مسکن به مسایل کلان اقتصادی کشور بازمی گردد و راهکار کوتاه مدتی را نیز نمی توان برای رفع آن متصور بود.

تمهیدات لازم برای پایان کار مسکن مهر در قزوین

حق لطفی افزود: براساس برنامه ریزی دولت، تا پایان سال ۹۹ ساخت و اتمام ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در برنامه قرار گرفته که ۵۰۰ هزار واحد آن مربوط به مسکن مهر است و احداث ۲۰۰ هزار واحد برای ۱۸ شهر جدید کشور نیز در برنامه وجود دارد که این استان سهمی در آن ندارد.

وی اظهار داشت: ۱۰۰ هزار واحد مربوط به بافت ناکارآمد و ساخت ۱۰۰ هزار واحد دیگر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می شود که سهم استان حدود سه هزار و ۴۰۰ واحد است که تامین زمین مورد نیاز آن نیز برعهده این اداره کل است.

این مسئول اضافه کرد: در حوزه مسکن مهر نیز یک هزار و ۵۰۰ واحد باقیمانده مربوط به این استان است که با تمهیدات اندیشیده شده و دریافت مجوزهای لازم، با افزایش ۵۰ میلیون ریال تسهیلات در این بخش موافقت شده و امسال شاهد پایان کار مسکن مهر در سطح استان خواهیم بود.

حق لطفی گفت: یک هزار واحد نیز مربوط به حوزه تعاونی ها است که با همکاری اداره کل تعاون استان و واگذاری تسهیلات یاد شده مشکلات این حوزه نیز به پایان خواهد رسید.

رغبت به سرمایه گذاری در حوزه مسکن کشور زیاد است

حق لطفی با اشاره به اینکه رغبت سرمایه گذاری در حوزه مسکن کشور بالاتر از سایر بخش هاست، گفت: ما در بخش مسکن با ۲ بازار مصرف و سوداگری روبرو هستیم که متاسفانه به علت نبودن بازارهای جایگزین مانند بورس، افراد برای سرمایه گذاری بیشتر مایل به ورود به این بخش هستند.

وی، ضعف بازار بورس به عنوان محلی امن برای سرمایه گذاری در کشور را یک موضوع مهم در گرایش به سرمایه گذاری در حوزه مسکن دانست و اظهار داشت: علاوه بر این، وجود مشکلات در حوزه صنعت همراه با حواشی و گرانی های موجود در تولید آن، نیاز نداشتن به تخصص های لازم همراه با مطرح نبودن مسایل بیمه و مالیات موجب شده تا سرمایه گذاری در حوزه مسکن جذاب باشد.

این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به روند صعودی قیمت مسکن که از اواخر سال ۹۶ تا اوایل سال جاری ادامه داشته پیش بینی می شود از این پس شاهد رکود در این بخش برای چند سال دیگر باشیم.

ایرنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman