اوضاع و احوال بازار مسکن چگونه است؟

اوضاع و احوال بازار مسکن چگونه است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۰۸ | ۱۳۹۸/۰۵/۲۳

اخبار و تحلیل‌های مربوط به بازار مسکن با توجه به اهمیتی که در اوضاع اقتصادی کشور و معیشت خانوارها دارد، در رسانه‌ها پردامنه و فراوان است.
به گزارش اخبار ساختمان، در روزی که بسیاری از رسانه ها به صورت مشترک به موضوع کارتی شدن سوختگیری در پمپ های بنزین، بحث و نظرهای انتخاباتی و ... پرداختند، محورهایی چون اوضاع و احوال بازار مسکن، دگرگونی سیاست برخی همسایگان عربی در قبال ایران و ادعای جنجالی یکی از بستگان «غضنفر رکن آبادی» سفیر پیشین ایران در لبنان و شهید حادثه منا مورد توجه قرار گرفت.

«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی امروز با تاکید بر این‌که سرمایه‌گذاری و ساخت‌وسازهایی که هدف مشخصی ندارد یک تله مالی برای منابع کشور است، گفته که حدود ۲.۲ میلیون واحد مسکونی بیشتر از خانوارها در کشور وجود دارد؛ این تازه ترین اظهارنظر درباره مختصات بخش مسکن در کشور است که در بسیاری از رسانه ها بازتاب یافت.

خبرگزاری و تارنماهای خبری این روزها از زوایای گوناگونی به اوضاع بخش مسکن می پردازند. «ایسنا» در گزارشی با عنوان «فصل داغ مسکن در راه است» آورد: حال و هوای این روزهای بازار مسکن حاکی از آن است که اندک خریدارانی که در بازار حضور دارند به دنبال آپارتمان‌های قدیمی یا نوساز زیر قیمت می‌گردند. نزدیک شدن به پایان مهلت جابجایی به عنوان عامل اولیه و تقابل عرضه واحدهای «به قیمت» با تقاضای مصرفی در روزهای اخیر این ذهنیت را ایجاد کرده که معاملات در شهریورماه به عنوان آخرین ماه از فصل جابجایی نسبت به مردادماه تا حدودی افزایش خواهد یافت. با این وجود وضعیت کلی بازار از وجود کسادی بی‌سابقه طی شش سال اخیر حکایت دارد.

«تسنیم» با اشاره به آمار معاملات مسکن در تهران نوشته این آمار با شیب بسیار تند در حال کاهش است و در تیرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته حدود ۷۸ درصد کاهش یافته است. در سطح کشور نیز معاملات با افت حدود ۵۵ درصد روبرو بوده که حاکی از رکود سنگین بخش مسکن کشور به واسطه گرانی‌های اواخر سال ۹۶، ۹۷ و اوایل امسال است. در این وضعیت، عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که یک سوم معاملات مسکن کشور مربوط به مصرف‌کنندگان بوده است، گفته است:‌ طی سه سال اخیر دو سوم معاملات مسکن توسط دلالان و افرادی که به دنبال سرمایه گذاری بوده‌اند در بازار مسکن انجام شده است.

«خبرآنلاین» در گزارشی از دورخیز بسیاری از بنگاه های معاملات ملکی برای افزایش حق کمیسیون این بنگاه ها خبر داد و نوشت: در جستاری کوتاه در حوزه خبرهای مربوط به بازار مسکن بعد از جهش قیمت رهن و اجاره و فروش مسکن، رد پای عمیق اتحادیه مشاوران املاک را در آغاز این جریان می توان دید. توزیع اخبار و مصاحبه های متعدد از رکود عمیق بازار مسکن و در پی آن کاهش درآمد بنگاه های املاک سرخط این جریان خبری بود. جریانی که هدف نهایی آن افزایش کمیسیون معاملات مسکن (اجاره و فروش) به ۱ درصد از کل معامله و کسب درآمدی هنگفت از همین بازار راکد است.

«عباس فرهادیه» مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت وگویی را با خبرگزاری «مهر» درباره جزئیات طرح تام فاز (تأمین مسکن به روش فروش اقساطی زمین) صورت داد که در بخشی از آن می خوانیم: اگر این طرح اجرایی شود، مشکل بخشی از مردمی که پول ساخت را دارند ولی این پول یا به عنوان رهن (ودیعه مسکن) در اختیار موجر است یا به عنوان سرمایه گذاری در بازارهای موازی (ارز و طلا) در نقدینگی قرار دارد ولی هزینه خرید مسکن را ندارند، حل می کند.

خبرگزاری «ایلنا» در گزارشی به موضوع مالیات بر عایدی مسکن پرداخت و با «مهدی سلطان‌محمدی» کارشناس اقتصاد مسکن گفت‌وگو کرد. به گفته این کارشناس «مالیات بر عایدی نباید گریبان سازندگان و عرضه کنندگان مسکن را بگیرد بلکه این مالیات باید دقیقا بر افرادی متمرکز شود که به قصد سوداگری وارد معاملات مسکن می‌شوند.»

در همین زمینه خبرگزاری «جمهوری اسلامی» گزارشی را به ساخت و سازهای صورت گرفته در منطقه دماوند اختصاص داد و نوشت: بلایی که پولدارهای ویلاساز بر سر دماوند آورده‌اند نه تنها آب و هوا بلکه زمین را هم از این شهرستان گرفته است و آینده مناسبی برای آن متصور نیست.

ایرنا

برچسب ها:

مسکن ،قیمت ،ساخت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman