در شورای شهر مطرح شد؛

تهران سالانه به 90 هزار مسکن نیاز دارد

تهران سالانه به 90 هزار مسکن نیاز دارد
Facebook Twitter LinkedIn

۱۴:۲۶ | ۱۴۰۰/۰۸/۲۵

یک فوریت «نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران» در حالی به تصویب رسید که معاون شهردار تهران از کاهش رغبت ساخت و ساز در تهران به دلیل موانع موجود خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، بررسی لایحه اصلاحیه «نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران» در جلسه امروز شورای شهر تهران که قرار بود به صورت دو فوریت بررسی شود به دلیل عدم حضور شهردار تهران به یک فوریت تبدیل شد و حمیدرضا صارمی سرپرست معاونت معماری و شهرسازی تهران به عنوان نماینده شهرداری به تشریح ضرورت اصلاح و اجرای این لایحه پرداخت و گفت: تهران سالانه به ۸۰ تا ۹۰ هزار واحد مسکونی نیاز دارد در حالی که پروانه‌های صادره در سال‌های گذشته رو به کاهش داشته است.

وی در ادامه تشریح کرد: در سال ۱۳۹۷ شهرداری هفت هزار ۲۰۰ پروانه و در سال ۱۳۹۸ حدود پنج هزار ۹۰۰ پروانه و در سال ۱۳۹۹، چهار هزار ۷۰۰ پروانه صادر کرده است.

صارمی گفت: امسال از ابتدای سال، تاکنون سه هزار ۸۴۷ پروانه صادر شده است و اگر تعداد واحد مسکونی را بخواهم برشمردیم، در سال ۱۳۹۷ حدود ۴۹ هزار واحد مسکونی و امسال ۳۰ هزار پروانه ساخت مسکونی صادر کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نگاه شهرداری مبنی بر این است که سیاست‌های تشویقی با استناد با شعار سال مانع زدایی است و تشویق‌ها با توجه به محدودیت با تراکم هیچ تأثیری در مناطق پایین شهر نداشته و در مناطق بالای شهر منتهی به زمان پایان سیاست‌های تشویقی داشته است.

موانع اصلی صدور پروانه در ساختار درونی شهرداری است

سرپرست معاونت معماری و شهرسازی تهران اظهار داشت: عوامل زیادی بر کاهش صدور پروانه تأثیر دارد اما بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد آن در درون شهرداری است که روان نیست و نیازمند این است که شورای شهر به عنوان آخرین حلقه مردم سالاری موانع را برطرف کند.

وی افزود: بلایی که به سر شهر آمده است با اقدام به تخفیف به سیاست‌های تشویقی کمک می‌کند.

امانی از اینکه معاون شهردار تهران به اعداد دقیق اشاره نکرده است، انتقاد کرد و گفت: نبود پیوست عدالت را موجب عدم استقبال در جنوب تهران است و ما یک کار تبعیض آمیزی را انجام می‌دهیم، چرا مردم برای بافت فرسوده اقدام نمی‌کند.

صارمی با تأیید حرف امانی گفت: این مساله با موضوع امروز مرتبط نیست و شورا و شهرداری با سیاست‌های تشویقی می‌خواهند به توسعه ساخت و ساز کمک کنند.

وی افزود: امروز آنقدر موانع ساختاری در ساخت و ساز داریم که بسیاری از افراد در کشورهای همسایه سرمایه گذاری کنند.

سروری با اشاره به بدهی‌های مردم و شرایط بد بودجه شهرداری گفت: کسانی که بتوانند تا پایان سال بدهی‌های خود را به شهرداری پرداخت کنند به آنها بخشودگی تعلق گیرد تا هر دو چالش موجود برطرف شود به توسعه ساخت و ساز نیز کمک کند.

پیر هادی با اشاره به اینکه بافت فرسوده از دغدغه‌های جدی شورای شهر است و با سیاست‌های تشویقی می‌توانیم باعث نوسازی شویم، گفت: عدم پیوست رسانه‌ای این طرح باعث شد که این طرح ناشناخته بماند.

یک فوریت این لایحه با اکثریت آرا موافق به تصویب رسید.

مهر

برچسب ها:

بازار مسکن ،تهران 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman