رئیس اداره میراث فرهنگی داورزن خبر داد:

مرمت مسجد تاریخی چشام داورزن

مرمت مسجد تاریخی چشام داورزن
Facebook Twitter LinkedIn

۱۱:۳۲ | ۱۴۰۰/۰۸/۲۲

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن از مرمت و استحکام‌بخشی مسجد تاریخی چشام خبر داد.
به گزارش اخبار ساختمان، محمد عبدالله زاده ثانی عنوان کرد: کار مرمت مسجد تاریخی چشام از نیمه نخست سال جاری آغاز شده و بخش‌هایی از این اثر تاریخی با همکاری و مشارکت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داورزن و اهالی روستای چشام مرمت و استحکام‌ بخشی شد.

عبدالله‌زاده ثانی با اشاره به مهمترین اقدامات مرمتی که تا کنون انجام شده است، گفت: در راستای اقدامات مرمتی و استحکام‌ بخشی این بنای تاریخی، صحن مسجد کاملا آجرفرش شد همچنین شبستان‌ غربی، شبستان شرقی و ایوان‌ مسجد نیز آجرفرش شدند و ازاره‌ها و یا دیواره‌هایی که فرسوده شده بودند نیز لایه‌برداری شده و با آجر مرمت شدند.

وی اظهار کرد: کار مرمت این بنا هنوز به پایان نرسیده است و در ادامه کار اجرای سنگ‌فرش کوچه‌های متصل به مسجد در اضلاع: شمالی، جنوبی و شرقی را داریم که با اجرای این سنگ‌فرش‌ها کار مرمت مسجد به پایان خواهد رسید.

وی در رابطه با علت آسیب‌های وارده به بخش‌هایی از مسجد که نیاز به مرمت داشتند، افزود: در سال ۶۷ کف مسجد را موزائیک فرش کردند و چون مقاومت موزائیک از آجر بیشتر است در نتیجه رطوبت به دیواره‌ها منتقل و باعث فرسودگی دیواره‌ها شده بود بنابرین مجبور شدیم موزائیک را به عنوان یک عامل مخل برداریم.

عبدالله‌زاده ثانی در رابطه با پیشینه تاریخی این بنا گفت: بنا بر مطالعات باستان‌ شناسی معماری بنای مسجد تاریخی چشام به دوره‌ سلجوقیان و خوارزمشاهیان برمی‌گردد و این بنا در دوره‌ سربداران، دوره‌ صفویه، دوره قاجار، دوره پهلوی و دوره بعد از انقلاب اسلامی چندین بار مرمت شده است.

وی اظهار کرد: کار مرمت مسجد تاریخی چشام یک کار مشارکتی بود که با همکاری میراث فرهنگی و اهالی روستای چشام انجام شد و برای مرمت آن تأمین آجر و استاد کار با میراث فرهنگی و تأمین مصالح و نیروی کار با اهالی روستا بوده است.

وی تصریح کرد: بسیاری از بناهای تاریخی دیگر در شهرستان نیاز به مرمت دارند از جمله کاروانسراهای مهر، مزینان و ریوند که از طریق واگذاری بهره برداری به بخش خصوصی از طریق صندوق احیا کشور مرمت خواهند شد.

عبدالله‌زاده ثانی یادآور شد: از ۱۵۰ اثر تاریخی شهرستان داورزن، ۷۷ اثر در حوزه میراث طبیعی، میراث ناملموس و میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌اند که بیشترین آثار ثبت شده مربوط به حوزه میراث فرهنگی است.

گفتنی است مسجد چشام در روستای چشام در ۵۵ کیلومتری جنوب غربی سبزوار و ۳۵ کیلومتری شرق شهر داورزن در بخش باشتین این شهرستان قرار دارد. این مسجد در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۷۷ به شماره ۱۹۸۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌ است.

ایسنا

برچسب ها:

بناهای تاریخی 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman