حکایت تلخ اجاره نشینی در خراسان جنوبی

حکایت تلخ اجاره نشینی در خراسان جنوبی
Facebook Twitter LinkedIn

۱۶:۰۳ | ۱۴۰۰/۰۸/۱۸

مدت‌ها است که کرایه نشینی در استان خراسان جنوبی دیگر خوش‌نشینی نیست و مردم به ویژه جوانان این استان معتقدند توانایی خرید خانه ندارند.
به گزارش اخبار ساختمان، حکایتش تلخ و تکراری است حکایت مسکن، مسکنی که قرار بود آسایش را برای خانواده‌ها دنبال کند حال مدتی است خاطر خیلی‌ها را آزرده است، آن گونه که سرپرست خانواده باید همه درآمدش را آخر ماه برای کرایه خانه بگذارد و شب‌ها از کابوس خانه خواب و خوراکی نداشته باشد.

گرچه مهم ترین نیاز اولیه هر انسان تامین سرپناه و اجاره بها و خرید خانه است اما چند سالی است جوانان خراسان جنوبی رغبتی به ازدواج ندارند چرا که معتقد هستند در این اوضاع و احوال کرایه‌ها و قیمت‌های نجومی مسکن چه کسی جرات ازدواج کردن را دارد.

بارها هم شاهد برگزاری جلساتی از قبیل شورای مسکن در استان خراسان جنوبی بودیم اما خروجی این جلسات دردی از دردهای مستاجران را دوا نمی‌کند و التیام بر زخم افرادی که در به در به‌دنبال خرید سرپناه هستند اما به دلیل قیمت‌های نجومی توانی برای خرید ندارند است.

داستان پر تکرار زندگیشان شده است، هنوز قراردادهای نوشته شده به روزهای آخر نمی‌رسد که باید چاره‌اندیشی کنند یا به دنبال خانه‌ای دیگر باشند یا هم برای تمدید قرارداد با نظر مالک اقدام کنند.

در بازار بی‌سر و سامان مسکن، متولیان امور هم هر چند از سال‌های گذشته برای کاهش اجاره بها و کنترل بازار قیمت مسکن، نسخه‌هایی پیچیده‌اند اما واقعیت در این بازار گسترده موضوع دیگری است.

خبرها حکایت دارد اگر چه قراردادهای اجاره مطابق مصوبات تا تیرماه 1400 معتبر و بر اساس این اخبار در خراسان جنوبی حداکثر افزایش میزان اجاره بها تا 15 درصد قابل قبول و اجرایی است اما گویا این مصوبات فقط روی کاغذ است و مالکان بر اساس نرخ روز و مقایسه با تورم اجاره می‌گیرند و خانه به دوشی مستاجران همچنان ادامه دارد.

همچنین آن طور که گفته‌ها حکایت دارد به سبب گرانی‌ها اگر چه بازار مسکن به رکود نشسته و خرید و فروش‌ها کاهش یافته است اما گزارش میدانی خبرنگار ما از بازار مسکن و گفت‌وگو با چند مشاور املاک و مستاجر حکایت از کمبود خانه برای اجاره و افزایش نرخ اجاره بها در سال جدید دارد.

افزایش بی منطق اجار‌ه‌ها

راهی سطح شهر و بنگاه‌های مشاور املاک که می‌شوی، آنچه درک می‌کنی این است که گویا کار کارشناسی و مشاوره توسط بنگاه‌ها فقط در حد یک نوشته روی شیشه است چون حرف اول و آخر را مالک می‌زند و این را که ارزش ملک برای فروش و برای اجاره چه میزان است، تعیین می‌کند.

دست مستاجر هم زیر سنگ است و گلایه‌ها هم کم نیست، یک شهروند که در روزهای پایانی سال گذشته قرارداد اجاره خانه‌اش را تمدید کرده است، گفت: نظارتی نیست و انگار این بازار متولی ندارد و قیمت‌ها به دلخواه تعیین می شود.

به گفته وی مدت‌ها مشاور املاکی نبود که برای اجاره یک واحد آپارتمان سر نزنم و پس از گشت بسیار در این بازار یک واحد آپارتمان 75 متری را در شمال شهر بیرجند و در محله ارزان قیمت در طبقه سوم بدون هیچ امکانات رفاهی مانند آسانسور و پارکینگ با 10 میلیون رهن و 400 هزار تومان ماهانه اجاره کردم، نوبت به تمدید قرارداد برای سال جدید که رسید به یک باره مالک اجاره را تا دو برابر افزایش داد در حالی که در این شرایط چاره ای جز توافق ندارم.

دیگر مستاجر هم که در روزهای گذشته برای تمدید قرارداد اجاره بها اقدام کرده است، افزود: مالک، اجاره خانه را از 400 هزار تومان به 700 هزار تومان افزایش داد، انگار تمام قوانین و مصوبات فقط روی کاغذ است و بنگاه‌ها یا نظر کارشناسی ارائه نمی‌دهند یا نگاهشان به دهان مالک است و اگر هم نظری می دهند و کارشناسی می‌کنند فقط برای مالک یک گفته است.

وی بیان داشت: بازار اجاره و خرید و فروش مسکن در دست دلال‌ها است و البته خانه‌ها هم برای اجاره بسیار کم است و مستاجران چاره ای جز پذیرش و توافق با مالک ندارند.

نرخ اجاره توافقی

گفت‌وگو با دو مشاور املاک هم حکایت از افزایش اجاره بها و ثبات قیمت‌ها در بازار خرید و فروش در روزهای رکود دارد، یک مشاور املاک از افزایش تقاضا برای اجاره گفت و اظهار داشت: خانه برای اجاره کم است و نرخ اجاره بها هم بر اساس توافق میان مالک و مستاجر تعیین می شود و به گفته وی نرخ اجاره بها بین 30 تا 50 درصد افزایش یافته است.

قانون خاصی وجود ندارد

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند هم گفت: به دلیل شرایط کرونایی بیشتر مستاجران قراردادهای اجاره را با توافق با مالک تمدید می‌کنند و از این رو به سبب افزایش تقاضا برای اجاره و کاهش عرضه مسکن اجاره‌ای، تعادل بازار اجاره مسکن برقرار نیست و خانه برای اجاره کم شده است.

علی اربابی افزود: مالک با انصاف هم وجود دارد و گاهی با همان شرایط قبل تمدید اجاره نامه انجام می‌شود اما نرخ اجاره بها مصوبه‌ای ندارد و تابع عرضه و تقاضاست و در این شرایط هم از آن جا که مسکن برای اجاره به همان دلایل گفته شده کاهشی است، نرخ اجاره بها گاهی تا 50 درصد افزایش یافته است اما به طور معمول اجاره بها بین 20 تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم با بیان اینکه قیمت مسکن و قیمت اجاره بها براساس عرضه و تقاضا تعیین کننده است، گفت: باید برای حل مشکلات گرانی مسکن به دنبال طرح توسعه و عرضه مسکن باشیم که در این راستا طرح‌هایی در دست اقدام است.

محمد فرهادی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن که برای پنج هزار واحد در شهرهای استان زمین تامین شده است گفت: عملیات اجرایی دو هزار و 500 واحد آغاز شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: 1600 واحد در پروانه دریافت کرده است، 1500 واحد در مرحله فنداسیون، 600 واحد در مرحله اسکلت است و 400 واحد در مرحله سفت کاری و پنج واحد در مرحله نازک کاری است.

فرهادی گفت: در طرح جهش تولید هم که با حضور دولت سیزدهم کلید خورده است در 17 شهر استان زمین تامین شده است اما ما هم معتقدیم باید نظارت‌ها افزایش یابد که در این راستا باید همکاران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نظارت‌ها را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه قیمت‌ها تابع شرایط است گفت: کنترل تعرفه معاملات در بنگاه‌های مشاور املاک هم از راه‌های نظارت است.

تسنیم

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman