مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی عنوان کرد:

رشد 103 برابری قیمت مسکن طی 23 سال

رشد 103 برابری قیمت مسکن طی 23 سال
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۳۹ | ۱۴۰۰/۰۷/۱۲

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی گفت: اجرای طرح «ساخت مسکن با زمین‌های ۹۹ ساله» هزینه‌های مربوط به تأمین زمین را به حداقل می‌رساند و با اتخاذ این رویکرد می‌توان حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه‌های ساخت مسکن را کاهش داد.
به گزارش اخبار ساختمان، سید کمال‌الدین میرجعفریان در نشست شورای مسکن استان خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی در استان، تهیه نقشه راهی برای تأمین مسکن مردم بوده که در این راستا تدوین «طرح جامع مسکن» مورد تاکید است تا بتوان برای جامعه هدف به تفکیک دهک‌ها برنامه‌ریزی کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه هم‌اکنون آمارها حاکی از دغدغه جدی مردم برای تأمین مسکن است، افزود: یکی از رویکردها و برنامه‌های جدی دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت، تأمین مسکن برای مردم بوده که نشان‌دهنده تحلیل و آسیب شناسی مناسب دولت در این زمینه است.

وی اضافه کرد: طرح دولت مبنی بر ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال باید به نفع مردم اجرا شود و همه در این طرح ذی نفع هستند و فایده اجرای درست آن نه فقط برای دولت بلکه برای کل مردم است.

میرجعفریان بیان کرد: وقتی هزینه تأمین مسکن ۳۰ درصد از هزینه‌های سبد خانوار را به خود اختصاص داده و خانوارها با گذشت چندین سال قادر نیستند صاحب مسکن شوند باید یک اراده قوی همراه با برنامه دقیق به‌منظور تأمین مسکن مردم از سوی مسئولان به‌وجود بیاید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با مولفه‌های اصلی در ساخت مسکن را زمین، مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران دانست و افزود: مهم‌ترین مولفه زمین است که دولت تأمین کننده آن است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح «ساخت مسکن با زمین‌های ۹۹ ساله»، هزینه‌های مربوط به تامین زمین را به حداقل می‌رساند و با اتخاذ این رویکرد می‌توان حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد از هزینه‌های ساخت مسکن را کاهش داد، برای این موضوع نیز راهکارهایی وجود دارد و قانون نیز دست مسئولان برای اجرای آن را باز گذاشته است.

میرجعفریان عنوان کرد: سرمایه راکد مسکن در قالب اراضی خالی به آسیبی برای این حوزه تبدیل شده و می‌توان محرکی برای سوداگران باشد و چرخش مالی خامی را برای ایجاد تورم در اقتصاد کشور ایجاد کند، برای کنترل این سرمایه راکد باید همه دستگاه‌های اجرایی وارد عمل شده و همه املاک و اراضی خالی و فاقد استفاده در حریم و محدوده شهرها شناسایی شود و دستگاه‌های اجرایی مسئول در این زمینه به تکالیف قانونی و اخلاقی خود عمل کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به سهم خراسان رضوی برای ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی جدید گفت: باید سهم دستگاه‌های اجرایی شامل بنیاد مسکن، اداره کل راه و شهرسازی، شرکت عمران شهرهای جدید از ساخت این واحدها مشخص شود و همچنین بخش شهری و روستایی آن نیز به تفکیک تعیین شود.

وی ادامه داد: تعدادی از این واحدها باید در اراضی خام و دست نخورده ساخته شود و در این زمینه باید اقدامات الحاقی اراضی به شهر از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوطه انجام شود و آن دسته از اراضی که نیاز به آماده‌سازی و ایجاد امکانات روبنایی و زیربنایی دارد برای اینکه هزینه اضافی به مردم تحمیل نکند حتما از طرح مزبور برای ساخت واحدهای مسکونی جدید حذف شود.

میرجعفریان با بیان اینکه بافت‌های فرسوده بهترین گزینه برای ساخت واحدهای مسکونی جدید است زیرا می‌توان از اراضی این بافت‌ها بهترین استفاده را برای ساخت بیشتر واحدهای مسکونی کرد، اظهار کرد: برخی از این بافت فرسوده در حاشیه شهرها قرار دارند که واحدهای مسکونی کم‌دوام در آن قرار دارند، بنابراین اجرای طرح مزبور می‌تواند بهترین فرصت برای بازسازی این خانه‌های کم‌دوام باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات دولت برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی به عنوان دومین مولفه تأثیرگذار در هزینه مسکن، عنوان کرد: برای کاهش دستمزد کارگران نیز باید افزایش مهارت کارگران از طریق مراکز فنی و حرفه‌ای در دستور کار قرار داد تا بتوان از این طریق هم نیروی انسانی کارآمد و ماهر برای اجرای طرح ساخت واحدهای مسکونی جدید تربیت و هم به ارتقای درآمد جامعه کارگری کمک کرد.

وی با بیان اینکه وجود نیروی کار ماهر کافی برای ساخت واحدهای مسکونی جدید هزینه ساخت مسکن را کاهش می‌دهد، گفت: خراسان رضوی ظرفیت بالایی برای اشتغالزایی از طریق بخش مسکن دارد، بنابراین باید تلاش کرد مسکن را از سبد سرمایه‌گذاری خانوارها خارج کرد و دغدغه دهک‌های پایین را برای تأمین مسکن مورد نیاز برطرف کرد تا با توسعه ساخت‌وساز، نرخ اشتغال نیز افزایش یابد.

افزایش ۱۰۳ برابری قیمت مسکن از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۹۴ در مشهد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: در سال ۱۳۹۵ تعداد خانوارهای خراسان رضوی یک میلیون و ۹۳۸ هزار و ۷۰۳ خانوار و تعداد واحدهای مسکونی یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۴۰۱ واحد بود و براساس پیش‌بینی انجام گرفته باید تا سال ۱۴۰۵ با احتساب ۶ میلیون و ۹۹۰ هزار نفر جمعیت و دو میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار در خراسان رضوی، دو میلیون و ۳۹۳ هزار واحد مسکونی وجود داشته باشد.

عبدالمجید نژادصفوی ادامه داد: براساس آمار سرشماری سال ۱۳۹۵، ۱۹۴ هزار و ۴۸۰ واحد مسکونی خالی در خراسان رضوی وجود دارد که این تعداد ۷.۵ درصد از کل خانه‌های خالی کشور را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۹۴ در مشهد، ۱۰۳ برابر شده است و رشد قیمت مسکن در شهر مشهد پس از شهرهای همدان، ارومیه، اراک و قم در رتبه پنجم کشور است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی بیان کرد: نحوه تصرف خانه در واحدهای شهری خراسان رضوی در آبان ماه سال ۱۳۷۵ به‌صورت ۸۰ درصد ملکی و ۲۰ درصد استیجاری بوده اما در آبان ماه سال ۱۳۹۵ این میزان به‌صورت ۵۲ درصد ملکی و ۴۸ درصد استیجاری درآمده است و در این راستا قیمت متوسط اجاره بهای واحدهای مسکونی در کشور از سال ۱۳۷۹ تا سال ۱۳۹۷ رشد قابل توجهی داشته اما قدرت مالی خانوارها به آن اندازه رشد نکرده است.

نژادصفوی افزود: اگر قیمت مسکن را به طور متوسط در اقصی نقاط مشهد حدود ۱۵ میلیون تومان در نظر بگیریم برای خرید یک واحد ۷۵ متری با درآمدهای خانوار در سال ۱۳۹۸، اگر دهک دهم ۳۰ درصد از درآمد خانوار را به خرید مسکن اختصاص دهد حدود ۳۰ سال و دهک اول حدود ۱۹۰ سال طول می‌کشد که بتواند مسکن تهیه کند و در این راستاست که گفته می شود تهیه طرح جامع مسکن برای استان ضروری است.

فارس

برچسب ها:

تولید مسکن ،قیمت مسکن 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman