عرضه مسکن اجارهای با اجارهداری حرفهای
با توجه به انواع سرمایهگذاریهایی که در صنعت ساختمان مطرح است، یکی از آنها اجارهداری حرفهای یا عرضه مسکن و واحدهای تجاری بهصورت بیع است.
به گزارش اخبار ساختمان، بهروز سرآبندی استاد دانشگاه، یکشنبه ۲۸ شهریور در یادداشتی نوشت: از سالها قبل به رغم وجود قوانین متعدد برای ساخت مسکن اجارهای، دولتهای گذشته توفیقی در جذب سرمایهگذاران و انبوهسازان در این مورد نداشته است. اخیراً لایحه دولت برای اجارهداری حرفهای بهمنظور حمایت از مستأجران در برابر افزایش قیمت اجاره و کمبود عرضه که بهدنبال کاهش قدرت خرید مردم تقاضا در بازار اجاره را افزایش داده است، میباشد که ظاهراً در کمیسیون تخصصی دولت در دست بررسی است اما هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است.
اجارهداری حرفهای در کشورهای دیگر بهصورت یک حرفه تجلی میکند، یعنی شرکتهایی دارای مجوزهای حقوقی، تعدادی واحدهای تجاری یا مسکونی را به متقاضیان عرضه میدارند و بهصورت مستمر این حرفه را ادامه میدهند. در کشور ما این ضرورت بهصورت مستقل انجام نمیشود و بعضاً افرادی به این کار میپردازند و هر موقع هم که تمایل داشته باشند واحد مسکونی یا تجاری را به فروش میرسانند و از بازار خارج میشوند.
این نقیصهای است که در تجلی سرمایهگذاری اغلب خود را نشان میدهد و سرمایهگذاری در صنعت اجارهداری را دچار تزلزل میکند. در کشور ما به اجارهداری بهصورت یک حرفه نگاه نمیشود، درصورتی که اولویت این است که تعدادی واحدهای تجاری و مسکونی که در اختیار فرد یا شرکتهای خاص است، دائماً در حال بهرهبرداری توسط متقاضیان باشد.
این اقدام خیال هر دو طرف را راحت مینماید. در آلمان تملک ساختمان برای سکونت یا بهرهبرداری تجاری بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد املاک نیست بلکه متقاضیان ترجیح میدهند در صورت ضرورت، در کوتاه مدت یا با اجارهداری نیاز خود را برطرف کنند و با تغییر وضع مالی یا خارج شدن از مکان یا شهر خاصی، دوباره واحد تجاری یا مسکونی مورد نظر خود را کرایه میکنند.
پیشنهاد این است در ایران نیز مانند بقیه کشورها اجارهداری بهصورت یک حرفه باشد و یک کار مقطعی نباشد. اجارهداری اگر حرفهای باشد، پرداخت مالیات شرکتهای اجاره داری، حالت موجه پیدا میکند و تعمیرات و تصدی مدیریت این واحدها هم راحت خواهد بود. مؤسساتی تعمیرات و مدیریت این واحدها را با گرفتن درصد خاصی از اجاره ماهانه، برعهده میگیرند و به این ترتیب خیال مالک و مستأجر برای اینگونه اقدامات راحت میشود.
در ایران با توجه به درصد بالای جمعیت اجاره نشین، اجارهداری باید حرفهای و مانند تجربه کشورهای موفق باشد؛ مثلاً در خیلی موارد، ساخت واحدها به قصد فروش انجام میشود و این واحدها به بازار اجاره عرضه نمیشود. در بازار مسکن، ساخت مسکن به قصد فروش بسیار رونق دارد و این یک نقص برای اجارهداری بهشمار میآید. اجارهداری باید قانونی و مستمر اجرا شود. هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی قابلیت و توانایی اجرای برنامه اجارهداری حرفهای را دارند.
بخش دولتی زمانی که برنامههایی مانند مسکن مهر یا مسکن ملی را اجرا میکند، واحدها را فقط برای فروش میسازد و در بسیاری موارد (مانند آنچه در مسکن مهر شهر پردیس شاهد هستیم) فرد خریدار، به محض تملک آپارتمان آن را میفروشد یا اجاره میدهد و خودش از آن بهرهبرداری نمیکند. لذا راهحل این است که دولت تعدادی مسکن را فقط برای اجاره در اختیار متقاضیان بگذارد و وقتی که مهلت اجاره سر رسید، واحد را در اختیار متقاضیان جدید قرار دهد یعنی دولت خودش برای افراد مورد نیاز واحدها را برای اجاره عرضه کند مانند آنچه در عرضه واحدهای سازمانی میبینیم.
بخش خصوصی هم میتواند با جمعآوری منابع مالی واحدهایی به قصد اجاره دادن، بسازد منتهی قیمت اجاره باید متناسب با تورم باشد در غیر اینصورت بخش خصوصی به دنبال اجارهداری حرفهای و انبوه نمیرود و از تأسیس شرکتهای اجارهداری خودداری میکند. برای حمایت از مستأجران در این شرایط، دولت باید یارانهای را برای اجاره در نظر بگیرد و به افراد بدون مسکن یارانهای متناسب با نرخ اجاره به متقاضیان بپردازد تا بخش خصوصی ملزم به دریافت اجاره با قیمت پایین نباشد.
ایرنا
اجارهداری حرفهای در کشورهای دیگر بهصورت یک حرفه تجلی میکند، یعنی شرکتهایی دارای مجوزهای حقوقی، تعدادی واحدهای تجاری یا مسکونی را به متقاضیان عرضه میدارند و بهصورت مستمر این حرفه را ادامه میدهند. در کشور ما این ضرورت بهصورت مستقل انجام نمیشود و بعضاً افرادی به این کار میپردازند و هر موقع هم که تمایل داشته باشند واحد مسکونی یا تجاری را به فروش میرسانند و از بازار خارج میشوند.
این نقیصهای است که در تجلی سرمایهگذاری اغلب خود را نشان میدهد و سرمایهگذاری در صنعت اجارهداری را دچار تزلزل میکند. در کشور ما به اجارهداری بهصورت یک حرفه نگاه نمیشود، درصورتی که اولویت این است که تعدادی واحدهای تجاری و مسکونی که در اختیار فرد یا شرکتهای خاص است، دائماً در حال بهرهبرداری توسط متقاضیان باشد.
این اقدام خیال هر دو طرف را راحت مینماید. در آلمان تملک ساختمان برای سکونت یا بهرهبرداری تجاری بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد املاک نیست بلکه متقاضیان ترجیح میدهند در صورت ضرورت، در کوتاه مدت یا با اجارهداری نیاز خود را برطرف کنند و با تغییر وضع مالی یا خارج شدن از مکان یا شهر خاصی، دوباره واحد تجاری یا مسکونی مورد نظر خود را کرایه میکنند.
پیشنهاد این است در ایران نیز مانند بقیه کشورها اجارهداری بهصورت یک حرفه باشد و یک کار مقطعی نباشد. اجارهداری اگر حرفهای باشد، پرداخت مالیات شرکتهای اجاره داری، حالت موجه پیدا میکند و تعمیرات و تصدی مدیریت این واحدها هم راحت خواهد بود. مؤسساتی تعمیرات و مدیریت این واحدها را با گرفتن درصد خاصی از اجاره ماهانه، برعهده میگیرند و به این ترتیب خیال مالک و مستأجر برای اینگونه اقدامات راحت میشود.
در ایران با توجه به درصد بالای جمعیت اجاره نشین، اجارهداری باید حرفهای و مانند تجربه کشورهای موفق باشد؛ مثلاً در خیلی موارد، ساخت واحدها به قصد فروش انجام میشود و این واحدها به بازار اجاره عرضه نمیشود. در بازار مسکن، ساخت مسکن به قصد فروش بسیار رونق دارد و این یک نقص برای اجارهداری بهشمار میآید. اجارهداری باید قانونی و مستمر اجرا شود. هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی قابلیت و توانایی اجرای برنامه اجارهداری حرفهای را دارند.
بخش دولتی زمانی که برنامههایی مانند مسکن مهر یا مسکن ملی را اجرا میکند، واحدها را فقط برای فروش میسازد و در بسیاری موارد (مانند آنچه در مسکن مهر شهر پردیس شاهد هستیم) فرد خریدار، به محض تملک آپارتمان آن را میفروشد یا اجاره میدهد و خودش از آن بهرهبرداری نمیکند. لذا راهحل این است که دولت تعدادی مسکن را فقط برای اجاره در اختیار متقاضیان بگذارد و وقتی که مهلت اجاره سر رسید، واحد را در اختیار متقاضیان جدید قرار دهد یعنی دولت خودش برای افراد مورد نیاز واحدها را برای اجاره عرضه کند مانند آنچه در عرضه واحدهای سازمانی میبینیم.
بخش خصوصی هم میتواند با جمعآوری منابع مالی واحدهایی به قصد اجاره دادن، بسازد منتهی قیمت اجاره باید متناسب با تورم باشد در غیر اینصورت بخش خصوصی به دنبال اجارهداری حرفهای و انبوه نمیرود و از تأسیس شرکتهای اجارهداری خودداری میکند. برای حمایت از مستأجران در این شرایط، دولت باید یارانهای را برای اجاره در نظر بگیرد و به افراد بدون مسکن یارانهای متناسب با نرخ اجاره به متقاضیان بپردازد تا بخش خصوصی ملزم به دریافت اجاره با قیمت پایین نباشد.
ایرنا
تازهترین اخبار ساختمان
مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست
استقبال از سامانه خودنویس رکورد زد
خدمات لوازم برقی اشپزخانه در تهران
راهنمای خرید بهترین دستگاه NVR برای امنیت خانه
سکوهای اینترنتی با طرح وزارت راه همراه نیستند
امکان نوسازی 30 هزار مسکن در تهران فراهم می شود
ضربالعجل جدید برای متقاضیان مسکن ملی!
شمشه ملات بنایی: شاهکار ابزارهای بنایی
طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد
طراحی چند سناریوی مختلف برای مسکن کارگران
فقط مشاوران املاک مجوزدار امکان استفاده از سامانه خودنویس را دارند
بهترین راهکار عایق ساختمان چیست؟
شرط ثبات و کنترل بازار مسکن در میان مدت چیست؟
کاهش قیمت آهن آلات در پس لرزه های ارزی
لزوم تسریع در اهدای زمین طرح نهضت ملی مسکن
پربازدیدترین اخبار
موضوع مردمی سازی در نوسازی بافت های فرسوده باید جدی تر شود
ساخت 12 هزار واحد مسکونی با مشارکت بسیج سازندگی
راهنمای خرید بهترین دستگاه NVR برای امنیت خانه
خدمات لوازم برقی اشپزخانه در تهران
استقبال از سامانه خودنویس رکورد زد
مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست
بازار دست نخورده اوراق رهنی در تله نرخ سود دستوری
بهترین راهکار عایق ساختمان چیست؟
فقط مشاوران املاک مجوزدار امکان استفاده از سامانه خودنویس را دارند
طراحی چند سناریوی مختلف برای مسکن کارگران
طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد
عملکرد بانک ها در تامین مالی مسکن ملی رضایت بخش نیست
شمشه ملات بنایی: شاهکار ابزارهای بنایی
ضربالعجل جدید برای متقاضیان مسکن ملی!
امکان نوسازی 30 هزار مسکن در تهران فراهم می شود