یک کارشناس حوزه املاک مطرح کرد؛

لزوم واقعی شدن دستمزد مشاورین املاک

لزوم واقعی شدن دستمزد مشاورین املاک
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۰۴ | ۱۴۰۰/۰۶/۲۱

کارشناس حوزه املاک عنوان کرد: کارمزد یا حق‌الزحمه قانونی خدمات بنگاه املاک برای فروش و رهن و اجاره ملک اگر واقعی و همسطح شود مانع جانبداری از افزایش کاذب بهای ملک می شود.
به گزارش اخبار ساختمان، وحید سرحسابی، کارشناس حوزه املاک در مورد مشاوران املاک، تنظیم گر بازار یا حباب سازی در قیمت مسکن گفت: اگر مشاورین املاک نمایندگی یک طرف عرضه و تقاضا را داشته باشند نتیجه بسیار موثری در جلوگیری از جانبداری و افزایش قیمت مسکن حاصل می شود.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش جهشی قیمت‌ها مشاوران املاک هستند و آنها با بالا بردن قیمت مسکن به طور طبیعی نرخ کمیسیون خود را هم افزایش خواهند داد گفت: مشاورین املاک بر اساس جایگاه قانونی خود به عنوان دلال یا واسطه نقش تسهیل گری دارند و متاسفانه برخی افراد از بیرون هستندکه نقش مداخله گر داشته و باعث رقم خوردن این اتفاقات می شوند.

سرحسابی با بیان اینکه مشاور املاک کسی است که جواز می گیرد، آموزش میبیند و برای معرفی املاک بین دو نفر فروشنده و خریدار دلالت می کند و حق الزحمه را می گیرد گفت: واسطه ها یا مداخله کنندگان افرادی هستند که از بیرون مشاور املاک هستند و نقش این واسطه ها افزایش قیمت املاک است.

وی اظهار داشت: افرادی خارج از چرخه به عنوان مداخله گران بازار وارد می شوند که برخی هم مداخله گران سنتی پرو پا قرص هستند و وقتی که حق الزحمه مشاوران املاک کم می شود مشاورین از مداخله گران کمک می گیرند تا قیمت ملک را افزایش دهند تا کمیسیون بیشتری دریافت کنند.

وی کد رهگیری سامانه ثبت معاملات و املاک را اهرم بسیار موثر در کاهش این اتفاقات دانست و اظهار داشت: باید تغییراتی در مکانیزم کد رهگیری ایجاد کنیم که منافع تقاضا، عرضه ومنافع واسطه، منافع دولت به عنوان نهادی که قرار است تسهیل گری کند تکمیل شود.

سرحسابی مشاورین املاک را یک عامل دانست و گفت: مشاورین املاک معلول نیستند و در واقع قربانی این سیستم هستند که اگر نرخ خدمات مشاورین املاک واقعی شود مداخله گران کمتری دور بر آنها پیدا می شود و مشاورین می توانند خدمت بهتری ارائه کنند.

این کارشناس حوزه املاک در ادامه بر ضرورت ایجاد یک ابزار نظارتی بر سیستم تاکید کرد و اظهار داشت: نمی شود یک سیستم ول را رها کنیم و در فضای باز انتظار داشته باشیم همه موارد رعایت شود، طبیعتا صنف مشاورین املاک مثل اصناف دیگر ایراداتی دارد که اساسی ترین راهکار برای جلوگیری از تخلفات ایجاد سامانه نظارتی است.

سرحسابی بخشی از افزایش قیمت مسکن را ناشی از اثرات تورمی دانست و گفت: بخشی از افزایس قیمت بازار مسکن کاذب است و اگر سامانه ای داشته باشیم که از این بخش کاذب برای دولت منافع ایجاد کند باعث می شود جهش های ملکی واقعی و متاثر از تورم شود.

بازار

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman