سرعت در ساخت و ساز با آسانسورهای کارگاهی؛

آسانسور کارگاهی چیست؟

آسانسور کارگاهی چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۵ | ۱۴۰۰/۰۶/۱۷

آسانسور یا بالابر کارگاهی از مهم‌ترین پیش نیازهای ساختمان های مرتفع و بلند است. می‌توان استفاده از این آسانسور را اصلی‌ترین دلیل پیشرفت پروژه‌های ساختمانی دانست.

به گزارش اخبار ساختمان، صنعت ساختمان سازی قلب اقتصاد یک کشور شناخته می‌شود چون بخش عظیمی از چرخه اقتصاد بر پایه چرخ‌های ساختمان سازی می‌چرخد. طبیعی است اگر این بخش از صنعت رونق داشته باشد و انجام پروژه‌های ساختمان سازی به درازا نیانجامد، اقتصاد کشور نیز رشد خواهد کرد. گذشته از جنبه اقتصادی ابعاد دیگری نیز در پیشبرد سریع امور ساخت و ساز لحاظ می‌شوند که دستیابی به آن‌ها نیازمند تجهیزات بسیار پیشرفته صنعتی است. یکی از مهم‌ترین این تجهیزات آسانسور کارگاهی است که نقش قابل توجهی در رشد ساخت و ساز دارد.

اهمیت این دستگاه به حدی زیاد است که از ابتدای طراحی نقشه تا پایان پروسه ساخت و تحویل پروژه با آن سر و کار دارید.‌استفاده از آسانسور کارگاهی به چند سال اخیر محدود نمی‌شود. سال‌ها است که از این نوع بالابر در ساختمان سازی استفاده می‌شود اما رشد صنعت و تاثیر آن در پیشرفته شدن این دستگاه نقش قابل توجهی در افزایش ساخت و ساز برج‌های مرتفع داشته است.

 



اگر با آسانسور کارگاهی آشنا شوید، بهتر تأثیر آن را در صنعت ساختمان سازی درک می‌کنید. آسانسور یا بالابر کارگاهی از مهم‌ترین پیش نیازهای ساختمان های مرتفع و بلند است. می‌توان استفاده از این آسانسور را اصلی‌ترین دلیل پیشرفت پروژه‌های ساختمانی دانست. شما می‌توانید با استفاده از این دستگاه به راحتی و با امنیت بالا اپراتورها و مصالح ساختمانی سنگین را به طبقات بالا بفرستید.

بنابراین با وجود این بالابر استفاده از نیرو و انرژی انسانی به حداقل می‌رسد. تصور کنید در پروژه‌های مرتفعی که تجهیزات و بالابرهای مناسب وجود نداشته باشد و یا تجهیزات موجود به بالابرهای قدیمی ختم شود، سختی کار تا چه حد افزایش می‌یابد. گذشته از این که انرژی زیادی از تکنسین و کارگران ساختمانی گرفته می‌شود، زمان و در نهایت هزینه‌های بسیاری صرف انجام پروژه می‌شود و این برای کارفرمایان ساختمان سازی اصلاً به صرفه نیست.

بسیاری از افراد آسانسور کارگاهی را با جرثقیل، لیفتراک و بالاکشنده‌ها اشتباه می‌گیرند؛ در صورتی که مکانیزم حرکت این بالابر کاملاً با تجهیزات نامبرده متفاوت است. می‌توان عملکرد این آسانسور ساختمانی را شبیه به آسانسورهای معمولی در آپارتمان‌ها دانست با این تفاوت که آسانسورهای کارگاهی ظرفیت، ایمنی و ظاهر بسیار متفاوتی با آسانسور معمولی دارند. این ویژگی‌ها با کاربرد آسانسورهای کارگاهی کاملا سازگار است. به عنوان مثال در این بالابر نیروی محرکه چند موتور الکتریکی برای حرکت عمودی استفاده می‌شود.

در واقع استفاده از چنین نیروی محرکه‌ای برای به کار انداختن دستگاه ضروری است. این نیرو از طریق برق، موتور الکتریکی و گیربکس قوی تأمین می‌شود. حال که با این دستگاه آشنا شدید، بهتر است اصلی‌ترین دلیل استفاده از آن در تمام پروژه‌های ساختمانی را نیز بدانید.

اهمیت استفاده از آسانسور کارگاهی

در هر پروژه ساخت و ساز اولین هدف کارفرما و صاحب پروژه تأمین امنیت جانی کارکنان است. برای تحقق این هدف مهم باید تجهیزات موجود از نهایت ایمنی برخوردار باشند. این مسئله در شرایطی که ساختمان سازی در محوطه‌های درون شهری و پر رفت و آمد انجام می‌شود، اهمیت بیشتر و پر رنگ‌تری می‌یابد چون کارفرما علاوه بر مسئولیت حفظ جان کارکنان خود، مسئول امنیت جانی عابرین شهری نیز می‌باشد. ساده‌ترین راه رسیدن به این هدف استفاده از آسانسور کارگاهی برای جا به جایی مصالح سنگین و همچنین افراد است.

گذشته از مسئله امنیت حتی اگر صاحبین پروژه سود مالی و منافع دیگر خود را در نظر بگیرند، باز هم استفاده از این بالابر ایده آل خواهد بود. این تجهیز تأثیر غیرقابل انکاری در کاهش زمان انجام پروژه و در نهایت هزینه‌های جاری دارد. طبق آمارهای به دست آمده با اطمینان می‌توان گفت که استفاده از آسانسورهای کارگاهی روند پیشرفت پروژه را تا سه برابر افزایش می‌دهند.

 



علاوه بر موارد فوق مزایای دیگری نیز برای استفاده از این دستگاه تعریف شده است. با توجه به شرایط آب و هوایی مختلف در اقلیم‌های متفاوت و همچنین با توجه به گستردگی برخی از پروژه‌ها در اکثر مواقع دیده می‌شود که کار ساخت و ساز با شرایط اقلیمی سخت مانند بارش برف و باران شدید مواجه می‌شود. در این مواقع قطعاً استفاده از بالابرهای قدیمی و بالابرهایی کن بیرون کار نصب می‌شوند، پاسخگوی ادامه روند کار نخواهند بود. در این مواقع ساختمان‌هایی که از آسانسورها و بالابرهای کارگاهی استفاده می‌کنند، می‌توانند بدون دغدغه فعالیت خود را ادامه دهند.

کاربردهای مختلف آسانسور کارگاهی

این آسانسور نه تنها در ساختمان سازی بلکه در بسیاری از پروژه‌های صنعتی و کارگاهی کاربرد دارد. رشد صنعت در حوزه کارخانجات و کارگاه‌ها سبب گسترش این محیط‌های کاری و افزایش حجم کار شده است. بنابراین استفاده از آسانسورهای کارگاهی به اپراتور‌ها و تکنسین‌ها کمک می‌کند که با سرعت بیشتری در فضای کارگاهی جا به جا شده و یا به نقاط بالاتری فرستاده شوند. این آسانسور در پروژه‌های برج سازی تجاری، پروژه‌های پتروشیمی، ساخت نیروگاه‌های بزرگ، ساخت سدها و پل‌های مرتفع، پالایشگاه‌ها، سکوهای نفتی، مجتمع‌های فولاد، مرمت و بازسازی آثار تاریخی، بنادر و کشتی سازی و غیره به کار گرفته می‌شود.

انواع آسانسور کارگاهی

آسانسور یا بالابرهای کارگاهی انواع مختلفی دارند. این تجهیزات بر اساس ظرفیت‌های مختلف و با توجه به نیاز مشتری طراحی و تولید می‌شوند. انواع مختلف این آسانسورها به دلیل استفاده مکرر و وزن بالای مصالح از ایمنی بسیار زیادی برخوردار اند و از بهترین متریال‌ها در تولید آن‌ها استفاده می‌شود. آسانسورهای مارگاهی غالباً در دو دسته بندی ثابت و سیار قرار می‌گیرند.

نوع سیار آن برای جا به جا کردن وسایل سنگین استفاده می‌شود و در سه نوع مختلف بالابر کارگاهی ثابت هیدرولیک جک مستقیم، بالابر کارگاهی ثابت زنجیری و کابلی هیدرولیکی و بالابر کارگاهی ثابت آکاردئونی مستقیم وجود دارد. نوع ثابت این دستگاه نیز دارای دو مدل بالابر نوار دنده‌ای و وینچی است. می‌توان گفت بالابر کارگاهی نوار دنده‌ای از لحاظ ایمنی برتر از سایر مدل‌ها است. این دستگاه بر اساس کاربرد آن در سه نوع ساختمانی، حمل و نقل کارگاهی و صنعتی تقسیم بندی می‌شود.

نصب آسانسور کارگاهی

 



آسانسورهای کارگاهی بر اساس نوع آن‌ها نحوه نصب متفاوتی دارند. چگونگی نصب آسانسورهایی که در ساخت و ساز استفاده می‌شوند و افراد و مصالح را جا به جا می‌کنند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. به عمین دلیل توصیه می‌شود که نصب آن را به افراد متخصص بسپارید. این نوع اسانسورها دارای پایه هستند. ریل‌ها و پایه‌های به کار رفته در این تجهیزات برای حمل مصالح به ارتفاعات بالاتر استفاده می‌شوند.

امنیت این نوع آسانسور به چند عامل مهم بستگی دارد. به عنوان مثال امنیت کار با این دستگاه با وینچ محکم تأمین می‌شود. علاوه بر آن اگر هنگام نصب از ریل‌های بلند استفاده کنید درصد خطرهای احتمالی کاهش می‌یابد چون فاصله استانداری بین ساختمان و آسانسور ایجاد می‌شود. استفاده از قرقره بزرگ نیز تأثیر بسیاری در حفظ امنیت دارد، سیم بکسل و شاسی نیز باید به اندازه کافی برای تحمل بار مقاوم باشند. استفاده از گیربکس خوب و باکیفیت را هنگام نصب فراموش نکنید چون مقاومت کیربکس ارتباط مستقیمی با افزایش ظرفیت حمل بار دارد.

تمام این نکات را باید هنگام اجاره آسانسور کارگاهی در نظر بگیرید. به جز آسانسورهایی که در ساختمان سازی استفاده می‌شوند، نوع دیگری از آسانسورهای کارگاهی هستند که در سقف نصب می‌شوند و پایه ندارند. در این نوع آسانسورها وینچ رو ریل قرار می‌گیرد. پس از اطمینان از نصب صحیح ریل‌ها، بالابر ها بر روی آن‌ها قرار می‌گیرند و در سطح افقی جا به حا می‌شوند.

آسانسور کارگاهی آلیماک

آلیماک برند معروف سازننده آسانسورهای کارگاهی است. این برند به حدی معروف است که در اکثر مواقع به جای استفاده از واژه آسانسور کارگاهی از آلیماک استفاده می‌کنند. این برند محصولات بسیار باکیفیت و استاندارد از آسانسورهای کارگاهی را تولید می‌کند که قابل مقایسه با محصولات شرکت‌های چینی نیست. آلیماک معمولاً در مراحل نازک کاری ساختمان‌ها برای حمل کاشی، سرامیک، گچ و جهت جا به جایی کارگران و مهندسان استفاده می‌شود.

علاوه بر ساختمان سازی از بالابرهای کارگاهی آلیماک در نیروگاه‌ها،، معادن، صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و غیره استفاده می‌شود. آلیماک مزایای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال حرکت نرم و بدون شک هنگام حرکت دارد، در مصرف برق به طرز چشمگیری صرفه جویی می‌کند. نسبت به سایر آسانسورهای کارگاهی بالاترین سرعت را دارد.

تعمیر آسانسور کارگاهی

آسانسورهای کارگاهی به دلیل رعایت نکات ایمنی از بهترین قطعات و تجهیزات ساخته می‌شوند اما از آنجا که این دستگاه به صورت دائم و مکرر استفاده می‌شوند و در شرایط آب و هوایی مختلف نیز قرار می‌گیرند نیاز به سرویس دهی و تعمیر دارند. برای این که از هزینه‌های بالای تعمیر این آسانسورها جلوگیری کنید، بهتر است به صورت مرتب و هر چند ماه یکبار این تجهیزات را سرویس کنید. علاوه بر آن بهتر است تعمیر این بالابرها را به افراد با تجربه و متخصص آن واگذار کنید.

بهترین سایت خرید آسانسور کارگاهی

 



برای این که بتوانید در عرصه ساخت و ساز به سوددهی بیشتر برسید باید از بهترین امکانات و تجهیزات استفاده کنید. خرید و استفاده از بالابر کارگاهی بهترین انتخاب برای تحقق این هدف است. از آنجا که کیفیت این تجهیزات تأثیر مستقیمی بر بخش‌های مختلف پروژه دارد، بهتر است ان را از یک سایت مطمئن خرید کنید. خدمات فنی و مهندسی کرین یاب با بیش از یک دهه سابقه درخشان و بهرمندی از تیم متخصص علاوه بر فروش بهترین آسانسورهای کارگاهی در زمینه نصب، تعمیر و اجازه این تجهیزات فعالیت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک زیر وارد سایت کرین یاب شوید.

http://WWW.CRANEYAB.COM


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman