علت ایجاد حباب قیمت زمین چیست؟

علت ایجاد حباب قیمت زمین چیست؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۷:۳۴ | ۱۳۹۸/۰۵/۱۵

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان تاکید کرد: عامل اصلی ایجاد حباب در قیمت زمین، بورس‌بازی زمین در زنجان است.
به گزارش اخبار ساختمان، مسعود بیات‌منش در جمع خبرنگاران در محل راه و شهرسازی استان زنجان از ابلاغ سیاست‌های کلی در حوزه مسکن توسط دولت خبر داد و با بیان اینکه این سیاست‌ها قرار است در استان زنجان نیز پیگیری شود، افزود: خوشبختانه زمینه برای پیگیری این سیاست‌ها در سه بخش فراهم شده که یکی از مهم‌ترین بخش‌ها، تولید مسکن در قالب پروژه‌های مشارکتی است.

وی از انجام فراخوان برای ساخت دو پروژه مشارکتی مسکن در زنجان خبر داد و با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اهدافی که در این راستا مدنظر داریم، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای مسکن است، ادامه داد: اگر نیم‌نگاهی به وضعیت مسکن در سال‌های اخیر بیاندازیم، خواهیم دید که بین سال‌های ۹۱ تا ۹۶ شاهد رکود در تولید و عرضه این بخش بودیم.

بیات منش با تاکید بر اینکه یکی از وظایف مهم دولت در زمینه مسکن، انجام اقدامات لازم برای اقشار کم‌درآمد و دهک‌های پایین کشور است، تصریح کرد: آمار حاکی از آن است که زنجان جزو استان‌هایی است که تقاضای مسکن در آن عدد بالایی را نشان می‌دهد، به همین خاطر و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بنا داریم ۱۰ هزار پروژه را در قالب مسکن مشارکتی اجرایی کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با یادآوری اینکه پیش‌بینی شده است تا ۶ ماه آینده بتوانیم نسبت به آغاز همه پروژه‌های حوزه مسکن اقدام کنیم، اظهار کرد: نحوه اجرای پروژه‌ها به این صورت خواهد بود که زمین رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفته و بعد از اتمام پروژه، واحدهای مذکور که سهمیه استان در این زمینه ۲۷۰۰ واحد تعیین شده است، در اختیار واجدین شرایط قرار می‌گیرد.

بیات منش با اشاره به اینکه یکی دیگر از برنامه‌های حوزه مسکن، تولید این کالای اساسی در بافت فرسوده است، افزود: نوع تسهیلاتی که قرار است برای تولید مسکن در بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شود، بدین صورت است که برای قطعات ۲۰۰ متری تا سقف ۴۰ میلیون تومان تسهیلات ۹ درصد و تا سقف ۶۰ میلیونتومان نیز به صورت تسهیلات ۱۸ درصدی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بی‌شک یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد حباب در قیمت زمین، بورس‌بازی در این زمینه است که باعث ایجاد مشکلاتی نیز شده است، بیان کرد: علی‌رغم اینکه ایجاد مسکن در حریم شهر ممنوع است اما حدود هشت شرکت تعاونی غیرمجاز اقدام به اخذ زمین در حریم شهر گرفته و فیش‌هایی را خرید وفروش می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان همچنین با اشاره به اینکه تا ۲۰ سال آینده بنا نیست الحاق محدوده به شهر زنجان صورت گیرد، خاطرنشان کرد: انتظار داریم در برهه کنونی خرید و فروش فیش‌های زمین و فعالیت در این زمینه که تبعات زیادی برای دولت دارد، متوقف شود.

مهر

برچسب ها:

قیمت ،زمین ،مسکن ،حباب ،تسهیلات 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman