در سایه ضعیف نظارت اتفاق افتاد؛

رشد سکونت‌گاه‌های غیررسمی در زنجان

رشد سکونت‌گاه‌های غیررسمی در زنجان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۵/۳۱

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در سایه ضعف نظارت شاهد رشد سکونت‌گاه‌های غیررسمی با هسته روستایی هستیم.
به گزارش اخبار ساختمان، رحیم توسلیان در ادامه گفت: سکونت‌گاه‌های غیررسمی زنجان در مقایسه با استان‌های هم‌وزن این منطقه از وضعیت بهتری برخوردار است و حتی عکس‌های هوایی از منطقه‌ای مثل اسلام‌آباد زنجان شبکه منظمی از معابر را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در مواجهه با سکونت‌گاه‌های غیررسمی با دوگونه مواجه هستیم که یکی از آن‌ها به سکونت‌گاه‌های غیررسمی با هسته روستایی مربوط است، عنوان کرد: در سایه نبود نظارت این هسته‌های روستایی در زنجان نرخ رشد بالای ۱۰ درصد را تجریه کردند و اگر این روند ادامه یابد از معضلات شهر خواهد بود.

معاون شهرسازی و معماری اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، با اشاره به اینکه روستاهای پایین‌کوه و دواسب از جمله این سکونت‌گاه‌ها هستند که بدون ضوابط معماری و شهرسازی رشد کردند، تصریح کرد: در حال حاضر این دو روستا در حریم شهر قرار گرفتند و مطابق طرح جامع با آن‌ها رفتار خواهد شد.

این مسئول یادآور شد: یک مورد دیگر در خصوص بافت‌های ناکارآمد به بافت فرسوده مربوط است که اگر سیاست‌های بازآفرینی شهری در محلات قدیمی اعمال نشود، ممکن است در سال‌های آینده این مناطق به هسته‌های اسکان غیررسمی تبدیل شود و معضلات دیگری چه در حوزه شهری و چه در بخش اجتماعی به‌وجود بیاورد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بازتفکیک‌های غیررسمی در منطقه اصغریه زنجان این محلات را تهدید می‌کند که بدون توجه جدی به این مناطق می‌تواند توسعه شهر زنجان را دچار چالش کند و مدیریت شهری یکپارچه باید به شکل متوازن محقق شود.

توسلیان در مورد ضمانت اجرایی طرح‌های جامع و تفصیلی شهر و جلوگیری از تغییر کاربری‌ها، اظهار کرد: ساختار تهیه طرح‌های شهری مبتنی بر طرح‌های جامع و تفصیلی است و این معنی را نمی‌دهد که از روز تصویب در مدت مثلا ۱۰ سال همه پیشنهادهای آن اجرا شود، بلکه سند جامعی برای تعیین تکلیف و هدایت توسعه شهر است.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی استان زنجان، با اشاره به اینکه در تحقق کاربری‌های عمومی مبتنی بر طرح‌های جامع و تفصیلی نقصان وجود دارد، گفت: متاسفانه دستگاه‌های مدیریتی ما بخشی هستند و طبق برنامه‌های خود عمل می‌کنند؛ در حالی که باید قانونی از طرف مجلس ارائه شود که بر اساس آن دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها موظف شوند در بودجه سنواتی خود اعتباراتی را برای تحقق طرح‌های جامع اختصاص دهند.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman