یک مقام مسئول عنوان کرد:

حرفه مهندسی باید تخصصی شود

حرفه مهندسی باید تخصصی شود
Facebook Twitter LinkedIn

۱۲:۱۱ | ۱۴۰۰/۰۵/۱۶

معاون نظام‌های مهندسی ساختمان دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: تخصصی شدن حرفه مهندسی لازمه ساختمان باکیفیت است.
به گزارش اخبار ساختمان، حسین مقتدایی، در حاشیه برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسان، کاردان‌های فنی، معماران تجربی و کارشناسان ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در جمع خبرنگاران زنجانی، اظهار کرد: سالانه حدود ۲۰۰ هزار نفر در این آزمون شرکت می‌کنند که با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان و نوع سئوالات، آزمون از حساسیت خاصی برخوردار بوده که امسال وجود کرونا شرایط را ویژه‌تر کرده است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که در این آزمون شرکت می‌کنند، صلاحیت حرفه‌ای و پروانه اشتغال به کار مهندسی، کاردانی و معمار تجربی و کارشناس ماده ۲۷ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را دریافت خواهند کرد، افزود: همه این زحمات به محصولی به نام نیروی انسانی دارای صلاحیت و با بینش و سواد مهندسی و افرادی توانمند ختم خواهد شد که امیدواریم برآیند کار آن‌ها به استانداردسازی و ارتقای کیفت ساختمان منجر شود.

این مسئول با اشاره به اینکه همه این تلاش‌ها در نهایت منجر به تولید یک ساختمان شده و این محصول برای بهره‌برداران از کیفیت مطلوب برخوردار خواهد بود، گفت: وزارت راه و شهرسازی، گام بلندی در راستای تخصصی کردن صلاحیت‌ها و پروانه اشتغال برداشته و این موضوع باعث شده است تا جامعه مهندسی به سمت حرفه‌ای شدن و تخصصی شدن گام بردارد.

معاون نظام‌های مهندسی ساختمان دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، با بیان اینکه بر اساس آیین‌نامه اجرایی قانون نظام مهندسی، وزارت راه و شهرسازی می‌تواند صلاحیت‌های عمومی و تخصصی را به دارندگان پروانه اشتغال بدهد، ادامه داد: این آزمون نیز سه صلاحیت به‌سازی لحظه‌ای، گودبرداری و کارشناس ماده ۲۷ را داراست.

وی با اشاره به اینکه در بازدید از طرح اقدام ملی تولید مسکن در استان زنجان، از محصولی که قرار است مردم از آن ذی‌نفع شوند، لذت بردم، عنوان کرد: کیفیت اجرای ساختمان‌ها در این طرح بسیار بالا بوده و به صورت مهندسی‌ساز در حال اجرا است و استانداردهای لازم در آن پیش‌بینی شده است‌.

این مسئول با اشاره به اینکه همه اهداف وزارت راه و شهرسازی تحویل بهترین محصول به بهره‌برداران و مردم است، ادامه داد: ساختمان مناسب باید ایمنی، بهداشت، سلامت، آسایش و امنیت ساکنان آن را فراهم کند که همه این موارد در طرح اقدام ملی تولید مسکن استان زنجان قابل مشاهده بود.

مقتدایی با اشاره به اینکه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۱۳۷۴ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، ادامه داد: در ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی، به اصول و قواعد فنی برای طراحی، نظارت، اجرا و نگه‌داری ساختمان و سایر موارد تاکید شده است. همچنین وزارت راه و شهرسازی مباحث و مقررات ملی ساختمان را در رشته‌های هفت‌گانه ساختمان، تدوین و ابلاغ کرده و هر ساله مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌گیرد تا ساختمان‌ها با رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط شهرسازی ساخته شود.

معاون نظام‌های مهندسی ساختمان دفتر توسعه مهندسی ساختمان وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اینکه اگر بحث جامعه مهندسی به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کند، قطعاً این روند مطلوب‌تر و بهتر خواهد بود، گفت: اگر تخلفی در مباحث مقررات ملی ساختمان باشد، عوامل دخیل به شعبه انتظامی ارجاع داده خواهند شد.

ایسنا

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman