وضعیت بازار اجاره در اصفهان چگونه است؟

وضعیت بازار اجاره در اصفهان چگونه است؟
Facebook Twitter LinkedIn

۱۳:۵۴ | ۱۴۰۰/۰۵/۱۳

خانه نیست، دنبالش نگردید، همان جا که هستید هر جور شده تمدید کنید... .

به گزارش اخبار ساختمان، این روایت جدید خانه به‌دوشان اصفهانی از فصل رهن و اجاره امسال است.

بنگاهی ها می گویند الان بازار خرید و فروش داغ نیست، اما از خرداد ماه به این طرف بیشتر مراجعات برای رهن و اجاره است. امسال بازار اجاره عجیب شده، بسیاری از مستاجران و صاحبخانه ها به خاطر کرونا توافق می کنند، اما بسیاری هم به توافق نمی رسند.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، امروز شرایطی ایجاد شده که مستاجران توان پیدا کردن خانه برای رهن و اجاره را ندارند.

بنا بر اعلام رسول جهانگیری، کاهش ارزش پول ملی موجب شده تا یک شبه قیمت خانه های میلیونی چند برابر و میلیاردی شوند، در این شرایط صاحبخانه ها حاضر نیستند خانه شان را به قیمت قبل رهن یا اجاره دهد.

بنگاه شلوغ است، همه سرها روی میز نظاره گر دفتر بزرگ در هم فرو رفته؛ ماسک ها زیرچانه، گویی کرونا و ترس از آن اولویت شان نیست، آنها تنها به دنبال سرپناهند.

خانم جوانی که به همراه همسر و دو کودک چهار و پنج ساله اش از قیمت اجاره خانه ها می پرسند، می گوید: حدود یک ماه و نیم است دنبال خانه می گردیم، صاحبخانه مان جوابمان کرده؛ گفته یا ۵۰ میلیون تومان دیگر روی رهن بگذار یا پنج میلیون تومان روی اجاره...!

همسرش به بنگاه دار می گوید: من یک کارگر کارخانه ام، مگر چقدر از پارسال تا به حال حقوقم زیاد شده، خانه قبلی را نمی توانم تمدید کنم، این قیمت هایی هم که شما می گویید، دست کمی از رقم صاحبخانه مان ندارد.

خانم جوانی هم که به تنها به دنبال خانه برای اجاره هست، می گوید: حدود دو هفته است که دنبال خانه ام؛ اصلا خانه نیست، قیمت ها عجیب شده، اگر هم قیمت خانه ای مناسب باشد، خانه محل مناسبی برای سکونت نیست.

بنگاه دیگری در محدوده خیابان سیمین اصفهان....؛ مرد میانسالی به همراه همسر و دخترش از بنگاه دار به دنبال خانه است، می گوید: حدود دو ماه است که بیشتر بنگاه ها و خیابان های شهر را زیر و رو کردم، می گویند خانه نیست، نگرد، همان جا بمان و تمدید کن؛ اما قدرت تمدید رهن و اجاره را هم ندارم، همین خانه ۳۰ سال ساخت قدیمی را سال پیش ۸۰ میلیون تومان رهن و سه میلیون تومان اجاره کردم، اما امسال صاحبخانه ام می گوید: ۱۵۰ میلیون تومان رهن، می گویم نمی توانم، می گوید: خانه ام هست، هر قیمتی که بخواهم اجاره می دهم.

او ادامه می دهد: بیشتر خانه های محدوده مفتح، سیمین، قائمیه، کشاورز و ... در همین محدوده قیمت هستند، اگر رهن کامل باشد، حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، اگر رهن کمتر باشد، اجاره ها بین ۵ تا۱۰ میلیون تومان است. بنگاه داران هم اصلا چانه زنی نمی کنند، انگار بیشتر طرف صاحبخانه ها هستند تا مستاجران.

خانم دیگری که به گفته خودش سرپرست خانوار است و در یکی از بنگاه های محدوده خیابان کاوه و چمران به دنبال خانه است، می گوید: دو سال پیش یک خانه ۵۰ متری را ۱۰ میلیون تومان رهن کامل اجاره کردم، اما پسر صاحبخانه ازدواج کرد و مجبور شدم حدود ۴۰ میلیون تومان از محل کارم مساعده بگیرم با ۵۰ میلیون تومان ناچار شدم یک زیرزمین نمناک را رهن کامل کنم، اما امسال صاحبخانه ام گفته یا ۵۰ میلیون تومان دیگر به رهن خانه اضافه کن یا بلند شو...

من یک زن سرپرست خانوار با شوهر معلول و دو دختر دبیرستانی ام چطور می توانم این پول را جور کنم در حالیکه هنوز قسط پول رهن سال گذشته را به طور کامل به محل کارم پرداخت نکرده ام.

بنگاه دیگری در محدوده خیابان صمدیه اصفهان...؛ می گویند ما تازه عروس و دامادیم، خانه ای تمیز و نوساز می خواهیم، بنگاهدار می گوید: با این شرایط رهن کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان نداریم.

تازه داماد می گوید: حدود ۵۰ میلیون تومان توان رهن کامل دارم، بنگاهدار با زیر و رو کردن دفترش می گوید: ۴۰ متری؛ یک خوابه؛ ۱۵ سال ساخت؛ ۵۰ میلیون تومان رهن، ۲۰۰ هزار تومان اجاره...

زن جوانی از مشکلات بازار رهن و اجاره امسال می گوید: امسال به خاطر دخترم تصمیم به تغییر محل سکونتمون در نزدیکی خانه خواهر یا خاله ام گرفتیم، اما متاسفانه قیمت یک واحد دو خوابه ۸۰ متری در محدوده خیابان پروین حدود ۵۰ میلیون تومان رهن و سه میلیون تومان اجاره بود که این تمام درآمدم از محل کارم است، پس هزینه های خرد و خوراک و دیگر هزینه های زندگی مان را از کجا تامین کنیم.

او ادامه می دهد: در محدوده خیابان نیرو هم خانه‌های کوچک و قدیمی رهنی حدود ۴۰ میلیون تومان و اجاره ماهیانه ۲ میلیون تومان داشتند به همین دلیل ناچار شدیم با وجودی که از محل سکونت فعلی خود رضایت نداریم با صاحبخانه بر سر این خانه منهای ۶۰ بدون نور و تهویه با رقم ۱۰ میلیون تومان رهن و یک میلیون تومان اجاره به توافق برسیم.

مرد جوانی می گوید: به دلیل شغلم از یاسوج با خانواده ام به اصفهان منتقل شده ام و در خانه های سازمانی یکی از ادارات که وضعیت مناسبی ندارد، فعلا ساکن هستیم، اما طی یک ماه گذشته در مناطق مختلف اصفهان به دنبال خانه بودم، قیمت ها در این شهر عجیب و غریب است، با قیمتی که در شهر دیگر می توان خانه خرید، اینجا باید رهن و اجاره کرد!

او ادامه می دهد: در منطقه آبشار اصفهان خانه ۳۰ سال ساخت، سه خوابه، ۲۰۰ متری، ۳۵۰ میلیون تومان رهن و ۶ میلیون تومان اجاره! مگر چه خبر است؟؟ در همین محدوده یک آپارتمان نوساز ۱۵۰ متری سه خوابه، یک میلیارد تومان رهن کامل! در محله های مهرآباد، برج و ... قیمت رهن خانه ها یا معمولا میلیاردی است و یا ۵۰۰ میلیون تومان به بالا... با اجاره های ۱۰، ۲۰ میلیونی و ...!

مردی حدود ۳۵ ساله هم می گوید: خانه نیست، مخصوصا اگر بیشتر از یک بچه داشته باشیم پیدا کردن خانه تمیز بسیار سخت است، انگار اصلا در شهر خانه ای برای اجاره نیست، خانه هایی هم که پیدا می شود، قدیمی و ۲۰ سال ساخت به بالا با قیمت ۵۰ میلیون تومان رهن و ۳.۵ میلیون تومان اجاره و یا ۱۰۰ میلیون تومان رهن با ۲ میلیون تومان اجاره، نمی دانم در این یک سال صاحبخانه ها با ملک شان چه کرده اند که قیمت ها اینجور سر به فلک کشیده...!

خانم جوانی هم می گوید: اصلا فرقی ندارد در کدام منطقه اصفهان دنبال خانه هستی، قیمت ها نجومی شده، خانه نیست؛ کاوه، شیخ مفید، آل محمد، بزرگمهر، دروازه شیراز، مشتاق سوم، پینارت و ... همه را زیر پا گذاشتم، همه رهن ها بالای ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون تومان، تازه منهای اجاره های دو، سه و یا چهار میلیونی آن... .

مرد جوانی هم می گوید: برادرم تازه ازدواج کرده و قرار است طبقه بالای خانه پدری که ما سکونت داشتیم، ساکن شوند. روزها همسرم و عصرها خودم دنبال خانه ام، املاکی ها می گویند، خانه نیست، اکثرا تمدید کرده اند، پس تکلیف ما که امسال ناچار به اجاره نشینی شده ایم، چه می شود؟

خانم جوانی هم می گوید: بالاخره بعد از سه هفته یک خانه رهن کردم، اگرچه در اخبار گفته شده بود امسال ۲۵ درصد اجاره ها افزایش می یابد، اما کسی به این قانون پایبند نبود، هر کسی با متر هر قیمتی ملک خود را برای اجاره گذاشته بود. بعد از چند هفته الان پای قرارداد خانه جدیدم در خیابان مبارزان اصفهان، خانه ای ۷۶ متری، ۱۵ سال ساخت را ۱۰۰ میلیون تومان رهن با ۲ میلیون تومان توانستم اجاره کنم تازه نه آسانسور دارد نه پارکینگ؛ خانه هیچ لامپ و روشنایی هم ندارند انگار مستاجر قبلی همه را کنده و با خود برده ناچار شدم اجاره کنم.

زن میانسالی که به همراه دخترش در بنگاه نشسته، می گوید: دو سال پیش این خانه ۶۰ متری ۲۰ سال ساخت را ۵۰ میلیون تومان رهن کامل کردم، سال گذشته ۳۰۰ هزار تومان اجاره به آن اضافه شد، اما امسال صاحبخانه می گوید «۸۰ میلیون رهن، یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اجاره» جالب اینکه صابحانه گفته دستی به سر و روی خانه هم نمی کشم و از تعمیر خبری نیست.

مرد جوانی هم با گلایه از وضعیت نابسامان امسال اجاره ها، می گوید: وقتی به املاکی ها به خاطر قیمت بالای رهن و اجاره شکایت می کنیم، می گویند «صاحبخانه ها بی رحم شده اند» اما به نظر می رسد، کسی نظارتی بر قیمت ها نمی کند، هر کسی برای ملک خود هر قیمتی که خواسته تعیین کرده، بالاخره یا اجاره می دهد یا نمی دهد، بیچاره ما مستاجرها که ناچاریم، تن به سختی ها بدهیم و هنوز سر سال نشده باز روز از نو، روزی از نو... .

یکی از بنگاهداران در محدوده خیابان بزرگمهر هم می گوید: بیچاره مستاجرها سال به سال شرایط برای آنها سخت تر می شود، حدود سه سال پیش با ۱۰۰ یا ۱۵۰ میلیون تومان در برخی نقاط اصفهان امکان خرید خانه بود، اما یک شبه خانه های میلیونی، میلیاردی شدند، صاحبخانه ها هم اجاره ها را بالا بردند، امروز در اصفهان رهن خانه تر تمیز با کمتر از رهن ۱۰۰ میلیون تومان محال است.

بنا بر اعلام رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان، سالانه نیازمند تولید یک میلیون مسکن در کشور هستیم که در چند سال گذشته حتی یک سوم این میزان هم ساخت و ساز نداشته ایم که این امر بر قیمت رهن و اجاره ها اثرگذار است و موجب شده قیمت مسکن سرسام آور افزایش و بی رویه بالا رود، به همین دلیل دولت در ستاد ملی کرونا مصوبه ای داد که مستاجر بتواند در کلانشهر اصفهان ۲۰ درصد، در کلانشهر تهران ۲۵ درصد و در شهرستان ها ۱۵ درصد رقم اجاره بها را به صورت اتوماتیک وار تمدید کند که این مصوبه اندکی به مستاجران کمک کرد، البته این مصوبه موجب تنگناهایی برای برخی مالکین شد، چراکه آنها تنها محل درآمدشان از اجاره مسکن است.

رسول جهانگیری می گوید: این راهکار حل مشکل مسکن نیست و تنها به صورت مقطعی در زمان کرونا مطرح شد و انتظار داریم دولت جدید با حمایت از بخش خصوصی برای ساخت و ساز و همچنین ورود به ساخت و ساز موجب بهبود شرایط این بازار شود.

به اعتقاد این فعال حوزه مسکن، بحران رهن و اجاره ها به دلیل شکاف و فاصله زیاد بین عرضه و تقاضا مسکن است، اما اگر ساخت و ساز به حدی برسد که بیش از نیاز جامعه تولید مسکن داشته باشیم، این عامل می تواند موجب کاهش قیمت های نجومی رهن و اجاره شود.

او با تاکید بر اینکه امروز قیمت رهن و اجاره ها غیرمنطقی و تصاعدی افزایش یافته است، سامان گرفتن بازار رهن و اجاره نیازمند قانون است، پیش از این مطابق آنچه مجلس اعلام کرده بود هزینه مسکن یک دهم یا یک پانزدهم هزینه یک خانوار بود، اما امروز در برخی نقاط هزینه مسکن ۵۰ درصد و یا بیشتر هزینه یک خانوار را در برگرفته، بنابراین امروز نیازمند قانون مدونی در مجلس برای سامان دهی بهای رهن و اجاره هستیم که مثلا سالانه هیچ مالکی اجازه افزایش ۱۰ یا ۱۵ درصد افزایش را ندارد و هر سال در کمیته ای متشکل از دولت، مجلس و قوه قضاییه قیمت پیشنهادی قبل از شروع فصل رهن و اجاره مشخص شود.

به گفته جهانگیری، مطابق مصوبه ستاد مقابله با کرونا امسال قیمت رهن و اجاره در اصفهان باید ۲۰ درصد افزایش می یافت، اما تا قانونی برای رهن و اجاره وضع نشود، ضمانت اجرایی نخواهد داشت.

امروز به نظر می رسد مستاجران دیگر رویایی برای صاحبخانه شدن ندارند و رویای آنها پیدا کردن سقفی کوتاه تنها برای یک سال است، شرایط بسیار سخت است و گویی قرار نیست اتفاق مثبتی برای خانه به‌دوشان بیفتد تا جایی که رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان با نگرانی به ایسنا می گوید: اگر وضع همین گونه پیش رود مستاجران سال آینده به دلیل گرانی دیگر توانی برای اجاره خانه هم نخواهند داشت... .

ایسنا


برچسب ها:

بازار اجاره ،اصفهان 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman