محله ای با خانه های رنگارنگ

محله ای با خانه های رنگارنگ
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۳ | ۱۴۰۰/۰۴/۱۰

طرح «هر خانه یک رنگ» در محله گود فخار مشهد که در عمق هفت متری زمین قرار دارد، در حال اجراست. این طرح تاکنون در بیش از ۸۰ درصد منازل مسکونی این محله اجرا شده است.

به گزارش اخبار ساختمان، حامد لطیفی، سرپرست منطقه ۵ شهرداری مشهد، ضمن بیان اینکه مساحت گود فخار ۱۴ هزار و ۳۲۰ متر مربع است و ۶۷۲ نفر جمعیت دارد، بیان کرد: ۲۲۰ منزل مسکونی در این منطقه واقع است و بیش از ۲۰۰ خانوار در این منطقه ساکن هستند.

وی در خصوص طرح هر خانه یک رنگ توضیح داد: این طرح در این گود به شکلی اجرا شده که جداره‌های منازل زیرسازی و با سیمان سفید هم‌سطح‌سازی شده و در نهایت روی آن‌ رنگ‌آمیزی صورت گرفته است. این اقدامات باعث شده این منطقه بیشتر رنگ و بوی زندگی بگیرد.

لطیفی افزود: در گام بعدی برای دیواره‌ و جداره‌ها علاوه‌بر رنگ‌سازی، تصمیم بر این است از طریق گلدان‌گذاری و اقدامات این چنینی این محله را به فضای شهری مناسبی تبدیل کنیم.

 



نیمی از گود فخار زمین‌های خالی است

سرپرست منطقه ۵ شهرداری مشهد با اشاره به اینکه نصف گودال فخار را ساختمان‌های مسکونی شامل می‌شود، افزود: نیمی دیگر از مساحت این گودال را زمین‌های خالی که در اختیار مالکان شخصی قرار دارد، در بر می‌گیرد. شهرداری به منظور احداث فضای سبز در این محدوده با مالکان وارد مذاکره شده است و در صورت توافق نهایی، اقدامات در خصوص ایجاد بوستان به عمل خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات لازم در خصوص این مساله انجام و اعتبارات کنار گذاشته شده است. زمانی که این زمین‌ها از مالکان تحویل گرفته شود، فضای سبزی در آن مساحت ایجاد و همچنین جداره سرتاسر این گودال با عمق ۷ متر به جداره سبز تبدیل خواهد شد.

لطیفی با بیان اینکه بین عامه مردم نقل است که این گودال بر اثر خاک‌برداری میل‌کوره آجرپزی که در نزدیکی آن منطقه وجود دارد، ایجاد شده، تصریح کرد: به جهت اینکه الگوی توسعه برای این محل ایجاد شود، شهرداری فضای این بخش را نسبت به گذشته متحول کرده است و در حال حاضر نیز پروسه به این شکل پیش خواهد رفت که این محله را به یکی از مناطق جذاب شهر تبدیل کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا رنگ‌آمیزی منازل با کمک خود مردم انجام شده، گفت: در ابتدای کار به جهت دعوت مردم به همراهی و پشتیبانی مردم از عوامل فنی، ساکنان در انجام بخشی از کار در ابتدای کار و در روزهای قبل از عید سهیم شدند اما در ادامه کار به دلیل اینکه نیازمند به‌سازی و زیرسازی بود، تیم حرفه‌ای و فنی کار را پیش بردند. هدف از دعوت به مردم این بود که این کار را از خود بدانند زیرا در ابتدا برخی نگران بودند و می‌ترسیدند نتیجه کار مثبت نباشد اما در نهایت مشارکت و اقدامات خوبی اتفاق افتاد.

سرپرست منطقه ۵ شهرداری مشهد در خصوص منابع اعتبارات این طرح تصریح کرد: برای به‌سازی و رنگ‌آمیزی اولیه بیش از ۴۵۰ میلیون از اعتبار خود شهرداری استفاده شده و برای بوستانی که قرار است در زمین‌های خالی این منطقه ایجاد شود، ۱۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه اختصاص پیدا کرده است که به محض انجام تملک اقدامات لازم آغاز شود.

 



سرپرست منطقه ۵ شهرداری مشهد ضمن بیان اینکه در حال حاضر زمین بازی کودکان در این محله ایجاد شده و وسایل ورزشی عمومی در آن قرار گرفته است، اظهار کرد: از ابتدای سال تا به الان، ما تمام معابری که به گود فخار منتهی می‌شود را آسفالت کرده‌ایم. همچنین یکی دیگر از مشکلاتی که ساکنین این محله با آن مواجه بودند، عدم اتصال فاضلاب شهری بود که انجام آن به دلیل عمق زمین طراحی و زیرساخت‌های خاصی را می‌طلبید.

وی افزود: با پیگیری‌های مردم و شهرداری منطقه ۵، شرکت آب و فاضلاب هم پای کار آمد، مطالعات لازم انجام و پیمانکار مشخص شده است. به این ترتیب به زودی طرح اگو نیز در این محله انجام خواهد شد. در این محدوده دو سپتیک تانک احداث شده که از طریق آن آب باران و... به ارتفاع هفت متر به بالا کشیده می‌شود. طول خط انتقال ۲۳ متر است که آب از سپتیک وارد کانال اصلی می‌شود و به این ترتیب خطر آب‌گرفتگی محدوده را تهدید نخواهد کرد.

لطیفی خاطرنشان کرد: به زودی طرح هر خانه یک رنگ تکمیل و کلنگ فضای سبز منطقه زده خواهد شد. زمانی که تملک زمین‌های خالی تکمیل شده و فضای سبز ایجاد شود، فضای این محله به طور کامل متحول و متفاوت خواهد شد.

ایسنا


اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman