در نشست تخصصی صنعت ساختمان با هیات تجار عراقی بررسی شد؛

ضرورت توجه به صنعت ساختمان سازی در عراق

ضرورت توجه به صنعت ساختمان سازی در عراق
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۳۹ | ۱۳۹۸/۰۵/۰۹

اولین نشست تخصصی صنعت ساختمان با هیات تجار عراقی در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد. این نشست با رویکرد صادرات به کشورهای منطقه برگزار شده است.
به گزارش اخبار ساختمان، در این نشست حمید حسینی - دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق - اظهار کرد: امروز سهم بزرگی از مصالح مورد نیاز عراق می‌تواند از بازار ایران تامین شود؛ لذا معتقدیم در بحث مسکن و فنی مهندسی که در عراق وضعیت نسبتا رقابتی وجود دارد، می‌توانیم با تلاش، این ظرفیت بالقوه را ایجاد کنیم.

وی افزود: در بخش پیمانکاری عراق با توجه به اینکه تحریم‌ها ایجاد مشکلاتی برای ما داشت، توصیه می‌کنیم که شرکت‌های ایرانی همکاری کرده تا شرایط تجارت با شرکت‌های عراقی برای عقد قراردادهای پیمانکاری فراهم شود تا بازار عراق برای ایران از بین نرود.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: برای عبور از شرایط تحریم‌ها بهترین راه این است که شرکت‌های کاربلد و خوب ایرانی با شرکت‌های کاربلد و خوب عراقی آشنا شده و همکاری کرده تا زمینه‌ساز فرصت‌های خوب برای هر دو کشور شود. در بحث همکاری با عراق نباید تنها به موضوع فروش مصالح به این کشور اکتفا کرد؛ بلکه بایستی روی حوزه ساخت مسکن و ساختمان نیز کار شود. برپایی نمایشگاه‌هایی از مصالح و خدمات ساختمانی می‌تواند زمینه‌ساز افزایش مراوادت این دو کشور شده و مصالح با قیمت مناسب در اختیار پیمانکاران عراقی قرار گیرد.

حسینی تاکید کرد: موضوع قیمت در فروش مصالح به عراق بسیار حائز اهمیت است چراکه وجود واسطه و نبود ارتباط مستقیم بین دو کشور، هزینه‌ها را افزایش داده است. به طور مثال کاشی ایرانی توسط واسطه ۱.۵ دلار خریداری شده و به قیمت ۷ دلار به عراقی‌ها فروخته می‌شود که این به دلیل عدم همکاری مستقیم تجار دو کشور است. این موضوع هم به ضرر تجار عراقی و هم تولیدکننده ایرانی است؛ لذا ایجاد نمایشگاه می‌تواند روابط دو کشور را نزدیک کرده و از نیروهای فنی مهندسی، خدمات، مصالح و ... نهایت استفاده را داشته باشیم.

در ادامه محمد شکرچی - معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی - گفت: امروز اراده سیاسی قوی وجود دارد که ارتباط دولت و ملت دو کشور ایران و عراق را به نحو مناسب پیش برده و در این زمینه می‌توانیم حجم معاملات بازرگانی و فنی را با کشور عراق گسترش دهیم. در طول تاریخ، ایران مهد مهندسی بوده که حاصل آن ساخت بناها، ساختمان‌ها و سدهای عظیمی شده که جزو فعالیت‌های مهندسی ارزشمند کشور است.

وی افزود: یک سوم دانشجویان کشور در رشته‌های مهندسی و حوزه‌های مرتبط با ساختمان فعالیت می‌کنند. با وجود بیش از ۴۰۰ هزار نیرو در نظام مهندسی ایران، می‌توان در تعامل با کشور عراق برای بازسازی کشور عراق و اقلیم کردستان کمک کرد. البته در این زمینه تجارب خوبی نیز وجود داشته که دولت نیز در آن سهم به سزایی داشته است.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: سعی دولت در این است که حمایت‌های لازم را داشته باشد. پروژه‌های بزرگ مسکن و شهرسازی در حوزه طراحی، اجرا و نگهداری با توان بالا در کشور وجود دارد که می‌تواند در خدمت‌ ساخت و ساز در عراق قرار بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به اینکه عراق نیز همانند ایران در پهنه‌های زلزله‌خیز جهان قرار دارد و چالش مهمی برای این کشور به حساب می‌آید، با توجه به استاندارد ۲۸۰۰ که در مرکز تحقیقات تدوین می‌شود می‌توان به خوبی مقاومت را افزایش داده و در این زمینه موفق عمل کرد.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکننده‌های ما در عرصه بین‌المللی امکان ظهور و بروز داشته و با توجه به اینکه ظرفیت بالا و بسیار ارزشمندی در مصالح ساختمانی وجود دارد، می‌توان در صنعت ساختمان‌سازی عراق محصولات این تولیدکننده‌ها را به کار گرفت.

ایسنا

برچسب ها:

مصالح ،ساختمان ،صنعت ،صادرات ،قیمت 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman