رئیس کل دادگستری اردبیل:

معاملات بدون ثبت سند ممنوع شد

معاملات بدون ثبت سند ممنوع شد
Facebook Twitter LinkedIn

۰۹:۱۰ | ۱۳۹۹/۱۲/۲۶

رئیس کل دادگستری استان اردبیل گفت: با افزایش میزان تخلفات در پیش فروش ساختمان‌های ملکی و مسکونی دستگاه قضایی استان به جد به این مسئله ورود یافته و در پی ساماندهی این هنجارشکنی‌هاست.
به گزارش اخبار ساختمان، سیدناصر عتباتی در جلسه بررسی مشکلات پیش فروش ساختمان ضمن اشاره به تخلفات صورت گرفته در امر پیش فروش ساختمان بر اجرای دقیق قانون پیش فروش ساختمان تاکید کرد و گفت: قانون پیش فروش ساختمان، قانونی شفاف، دقیق و جامع است و وظایف تمام دستگاه‌های مسئول، در این قانون به صورت کاملاً شفاف تبیین شده است.

وی اظهار امیدواری کرد با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بین دستگاه‌های مسئول در این امر و اجرای جامع این قانون از سال آینده و نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی استان، میزان تخلفات صورت گرفته در این موضوع نیز کاهش یابد.

رئیس کل دادگستری استان اردبیل به انبوه پرونده‌های قضائی تشکیل شده در ارتباط با پیش فروش ساختمان نیز اشاره کرد و یادآور شد: بی اطلاعی یا کم اطلاعی مردم از قانون پیش فروش ساختمان، زمینه را برای سو استفاده متخلفان و گرفتاری مردم و در نتیجه تشکیل انبوه پرونده‌های قضائی را به دنبال داشته است که لازم است این قانون به صورت ساده و قابل فهم از سوی رسانه‌هایی مانند صدا و سیما اطلاع رسانی شود.

عتباتی همچنین بر تشکیل کمیته فنی متشکل از کارشناسان و دو نفر از قضات مجرب حقوقی به منظور تدوین فرم و قالب قانونی اسناد پیش فروش ساختمان و ارائه آن به مشاورین املاک تصریح کرد.

وی از تشکیل گشت‌های نظارتی متشکل از دستگاه قضائی و دستگاه‌های مرتبط خبر داد و تصریح کرد: وظیفه این گشت‌ها بازرسی و نظارت بر واحدهای صنفی و بررسی آگهی‌های پیش فروش ساختمان خواهد بود تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با آن برخورد قانونی صورت گیرد.

در این جلسه دادستان اردبیل نیز بر ممنوعیت تنظیم اسناد پیش فروش ساختمان در بنگاه‌های مشاور املاک تاکید کرد و گفت: این اسناد باید در دفاتر اسناد رسمی و با حضور طرفین معامله صورت گیرد.

سیدعبدالله طباطبایی خاطرنشان کرد: هرگونه پیش فروش یا پیش خرید ساختمان در استان بدون تنظیم سند ممنوع بوده و فاقد اعتبار است که در این رابطه دستگاه قضائی با جدیت کامل و همکاری تیم‌های ناظر نسبت به احصای موارد تخلف اقدام کرده و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌کند.

مهر

اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman