نگاهی به تاریخچه بتن؛

بتن یک ماده منحصر به فرد ساخت انسان

بتن یک ماده منحصر به فرد ساخت انسان
Facebook Twitter LinkedIn

۱۰:۴۲ | ۱۳۹۸/۰۴/۲۹

بتن یکی از مواد منحصر به فرد ساخت انسان است. بتن یک ماده مرکب است که از ترکیب کامپوزیتی سفت با سیمان مایع همراه است که در طول زمان سخت و محکم می‌شود.
بیشتر بتن‌هایی که استفاده می‌شود آهک، بتن آسفالت و بتن‌های پلیمری هستند. پیش از این، سنگ آهک به عنوان یک سیمان خام مورد استفاده قرار گرفت اما با بهبود و پیشرفت مواد و ترکیبات، بتن مدرن اختراع شد.

سیمان یکی از اجزای اصلی بتن است. سیمان در سال ۱۳۰۰ قبل از میلاد ساخته شد. بتن از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. ویژگی اصلی بتن ارزان بودن و در دسترس بودن مواد اولیه آن است. همچنین می‌توان خاطرنشان کرد که تولید انواع بتن با استفاده از حرارت، بخار، اتوکلاو، تخلیه هوا، فشار هیدرولیکی ویبره و قالب انجام می‌گیرد.

بتن به‌طورکلی محصولی است که از مخلوط آب با سیمان آبی و سنگ‌دانه‌های مختلف در اثر واکنش آب با سیمان در شرایط محیطی خاصی حاصل می‌شود و دارای ویژگی‌های خاص است. وزن بتن بیشتر به نوع دانه‌های آن و تراکم قطعه بستگی دارد، هرچه دانه‌های سنگی سبک‌تر باشند قطعه سبک‌تر و تاب مکانیکی کمتری را از خود بروز می‌دهد. برعکس بتنی که دارای دانه‌های سنگی سنگین‌تر و متراکم‌تری باشد، قطعه‌ای وزین‌تر با تحمل بیشتر ارائه می‌دهد.

در حدود ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد، اولین ساختارهای بتنی توسط تاجران و بادیه‌نشینان مناطق جنوبی سوریه و شمال اردن ساخته شد.

با گذشت ۷۰۰ سال قبل از میلاد، اهمیت آهک هیدرولیکی شناخته شد، که این موضوع منجر به توسعه کوره، زمین‌های بتنی و مخازن ضد آب زیرزمینی شد.

تا سال ۳۰۰۰ قبل از میلاد، مصری‌ها از اشکال اولیه بتن برای ساخت اهرام استفاده می‌کردند.

ایسنا

برچسب ها:

بتن ،ساخت ،ساختمان ،سیمان ،مصالح 
اخبار ساختمان
@akhbarsakhteman